Hornisgrinde (west)

4.7 %

Maximale stijging

12.0 %

De Hornisgrinde, de hoogtste top in het noorden van het Zwarte Woud, kan je via verschillende wegen bereiken. Hier beschrijven we de westzijde vanuit Kapelrodeck. Je verlaat het dorp in oostelijke richting via de L87. Hoewel de weg gelijk licht begint te stijgen, kan je het pas vanuit Seebach echt een klim noemen.
Met een gemiddeld stijgingspercentage rond de 6% zonder steile stukken is het heel goed te doen. Je fietst over brede asfaltwegen met ruime bochten door een lieflijk groen landschap.
Terwijl je een wijde, linkse bocht maakt geeft een bordje aan dat de Schwarzwald Hochstraße nog 5 kilometer verderop is. Als je de hochstraße bereikt, sla je linksaf en fiets nog enkele kilometers door tot de Mummelsee. Hoewel je dit watertje nauwelijks een meer kunt noemen, zal je het door de grote hoeveelheid toeristen niet snel over het hoofd zien.
Om de top van de Hornisgrinde te bereiken, fiets je langs het meer omhoog. Deze laatste kilometer is redelijk steil, maar goed te doen. Er zijn veel mensen die vanaf de Mummelsee naar de Hornisgrinde toren wandelen. Even opletten dus! Vlak voor de enige haarspeldbocht heb je een fantastisch uitzicht over de vallei. Dat is iets om op de terugweg nog even goed te bekijken.

Bergen in de omgeving van de Hornisgrinde

Vlakbij vind je de Allerheiligen en de Breitenbrunnen. Meer beklimmingen vind je in het overzicht bergen in het Zwarte Woud.