La Berarde

3.9 %

Maximale stijging

12.0 %

La Berarde kan je bereiken door vanuit Venosc de D530 naar het oosten te volgen, totdat de weg doodloopt. Je zou ook kunnen stellen dat de beklimming naar La Berarde eigenlijk al enkele kilometers eerder begint. Om Venosc te bereiken, moet je namelijk al een stukje klimmen.
Omdat de D530 geen doorlopende weg is, is het een hele rustige weg.  Je fietst steeds langs de rivier Le Vénéon en kan onderweg regelmatig van het schitterende landschap genieten. Op sommige momenten heb je uitzicht op de gletsjers hoog in de bergen. Dit alles maakt het een hele prettige en mooie beklimming.
De beklimming is erg onregelmatig. Er zijn lange stukken waar de weg nauwelijks stijgt of zelfs licht daalt. Toch zijn er twee zwaardere stukken. Vlak nadat je Venosc uitgefietst bent, volgen 2 kilometers met daarin een scherpe haarspeld bocht. Hier stijgt het zo’n 9%. Een tweede serie met haarspelden volgt tussen kilometer 6 en 9. Ook hier leg je in een korte afstand veel hoogtemeters af. Je hebt hier wel een heel goed uitzicht op het ruige landschap en de vallei onder je.
Na deze tweede serie haarspeldbochten wordt de klim eenvoudig: een afdaling en een stuk vals plat volgen nog totdat je La Berarde bereikt. Als je van bergwandelen houdt, kan je hier dan nog wel te voet verder voor een aantal technisch moeilijke wandeltochten. Samengevat is dit een erg mooie, maar niet al te zware beklimming.

Beklimmingen in de buurt van La Berarde

Als je vanuit Venosc de D530 naar het westen volgt, kom je op de D1091 uit. Sla je op dit kruispunt links af, dan fiets je zo naar de voet van de Alpe d’Huez. Ga je rechtsaf, kan rijd je naar de voet van Les Deux Alpes. Andere beklimmingen in de buurt van La Berarde vind je in het overzicht Beklimmingen in de Franse Alpen.