De ballonnen van de Vogezen

Grand Ballon, Vogezen

De laatste stop van onze zomervakantie in het Franse land bevindt zich in de Vogezen. Na de Alpen en Jura bevinden we ons nu in het middengebergte ten westen van het Rijndal. Dit is geen nieuwe bestemming voor ons. Een aantal jaar geleden zijn we ook in de Vogezen geweest en dat is toen erg goed bevallen. Er waren toen alleen wat bergen die we hadden willen beklimmen, maar waar we niet aan toe zijn gekomen. We gaan weer terug naar dezelfde camping in de plaats Belfort als waar we vier jaar geleden ook gekampeerd hebben, om de ontbrekende bergen alsnog te beklimmen.

Ballon d’Alsace

We hebben schitterend weer en zin in een mooie tocht. Op de eerste fietsdag in de Vogezen staan de Ballon d’Alsace, de Ballon de Servance en de Planche des Belles Filles op het programma. Vanuit Belfort fietsen we eerst naar Giromagny, daar begint de zuidkant van de Ballon d’Alsace. We hebben deze berg eerder beklommen, maar we zien nog niet heel veel bekende dingen. De eerste kilometers zijn bijna helemaal vlak. Pas na Lepuix begint het echt te stijgen. Bijna de hele klim fietsen we door het bos. Het is nergens echt steil en eigenlijk best een fijne beklimming. Op een kilometer of twee van de top fietsen we het bos uit en komen we in de weiden terecht. Hier heb je dan ook een prachtig uitzicht over de omgeving. Na een korte pauze op de top dalen we aan de noordkant af naar het dorp St. Maurice. Dit stuk hebben we nog niet eerder gefietst, maar tijdens de afdaling zien we dat die kant van de Ballon d’Alsace toch wel wat moeilijker geweest zou zijn.

Ballon de Servance

Na de afdaling fietsen we over een ‘voie verte’, een groene route, naar Le Thillot. Hier gaat de beklimming naar de Ballon de Servance beginnen. We weten eigenlijk niet zoveel over deze berg. Eerst fietsen we richting het dorpje Servance, tot de Col de Croix. Een mooie weg, waar het vrij regelmatig stijgt met 5 – 6%. Op de Col de Croix drinken we een cola bij het kraampje op het kruispunt en dan slaan we af naar de de Ballon de Servance. De Servance is een beetje een rare beklimming. Heel onregelmatig, maar wel lekker in het bos. Sommige stukken is het bijna vlak, maar dan ineens stijgt het weer behoorlijk. De laatste paar kilometers wordt het regelmatiger, maar ook ook zwaarder. We zien nu steeds 7 – 8% op de teller. Bovenop de top hebben meer fietsers zich verzameld, maar ook vele vliegen… We eten nog wat en beginnen dan aan de afdaling.

Le Planche des Belles Filles

la planche des belles fillesWe dalen af tot de voet van La Planche des Belles Filles. Hoewel deze berg een mooie naam heeft, blijkt het wel een hele zware berg te zijn. We weten dat we ongeveer 500 meter omhoog moeten in 5,5 kilometer. Dat is toch bijna 10% gemiddeld. Het schijnt dat ook de laatste kilometer erg zwaar is, dus we proberen wat over te houden voor het laatste stuk. Dat blijkt alleen niet zo heel eenvoudig te zijn. Al in de eerste kilometer stijgt het op sommige stukken wel 15%. De rest van de klim is nogal onregelmatig, maar dat biedt ook mogelijkheden om soms een heel klein beetje bij te komen.

Vlak voor de top komen we op een grote parkeerplaats, waar het vrij vlak is, maar dan volgen er nog 200 hele steile meters tot wel 22%. Dat is toch wel heel bizar.

Na het bereiken van de top drinken we nog een colaatje en dan gaan we terug naar de camping. We komen nog 1 verrassing tegen: een Franse wegafzetting, waardoor we ineens een hele andere route moeten nemen. In plaats van een lange afdaling naar de camping fietsen we nu rond in het golvende land rond Belfort. We maken zelfs kennis met de Franse fietspaden en wegwijzers. Ze zouden toch eens in Nederland moeten komen kijken… Het lukt ons de camping terug te vinden en kijken terug op een geslaagde fietsdag.

Le Grand Ballon

We hebben nu alle ballonnen uit Vogezen beklommen met uitzondering van de Grand Ballon. Deze staat dan ook op het programma voor onze tweede fietsdag in de Vogezen (en laatste vakantiedag). Omdat de Grand Ballon niet helemaal in de buurt is bij onze camping, rijden we met de auto naar de voet van de berg, Willer sur Thur. Dit blijkt een behoorlijk druk stuk van de Vogezen te zijn. We parkeren de auto in een zijstraatje en gaan op pad. Het is behoorlijk warm en de benen zijn nog vermoeid van de tocht van gisteren. Het zal niet gemakkelijk gaan worden. Het eerste deel van de beklimming, tot de Col d’Amic, is goed te doen. Dan slaan we af, de Route de Crete op voor de laatste kilometers naar de top van de Grand Ballon. De kilometers die volgen zijn behoorlijk steil. Eenmaal boven gekomen rusten we even uit en genieten we van het uitzicht. Dan dalen we af naar de Le Markstein, dat ook op de Route de Crete ligt. We dalen verder af, naar het meer van Wildenstein. Dit meer blijkt erg populair te zijn bij toeristen. Vanaf het meer fietsen we terug naar de auto. Dit was geen lange tocht, maar wel een mooie afsluiter van ons verblijf in de Vogezen.