Fietsen in België: Hervé en Aubel

Hervé en Aubel

4 mei 2014 – Het was tijd om eens wat verder zuidelijk te fietsen dan Limburg. Daarom hebben we met het Garmin Basecamp programma een mooie route uitgezet van Sittard recht naar het zuiden voor ongeveer 60 kilometer. Het plan was om tot Hervé te fietsen, dan iets naar het oosten af te buigen en weer terug naar Nederland te fietsen via Aubel. Het is niet voor het eerst dat we in België gefietst hebben. We weten dat je er fantastisch kan fietsen, maar ook dat het vinden van mooie routes die geschikt zijn voor de racefiets soms lastig is. Voor je het weet beland je op een geitenpad waar je beter een mountainbike zou kunnen gebruiken. We hopen dat we, met het uitzetten van de route en het Basecamp programma, deze moeilijkheden voorkomen, dus we gaan vol goede moed op pad.

De adsteeg in Beek

Als we naar het zuiden willen, fietsen we meestal naar Spaubeek en dan via de Hobbelrade of de Dorpstraat omhoog. Voor de afwisseling nemen we nu een iets andere route, via de Adsteeg in Beek. We zijn hier vorige week ook al geweest toen we met de Amstel Gold Race bezig waren, maar nu bleek het begin van de Adsteeg ineens afgesloten te zijn wegens werkzaamheden. Na wat omrijden door het centrum van Beek (hebben we dat ook weer eens gezien), konden we dan uiteindelijk toch de Adsteeg beklimmen, om vervolgens weer af te dalen naar Valkenburg.

Het plateau van Margraten

In Valkenburg is zoals gewoonlijk gezellig druk, zelfs op zondagochtend. Hoewel het altijd leuk is om in Valkenburg lekker op een terrasje te zitten, fietsen we er nu snel doorheen. De Cauberg slaan we nu echter over: we fietsen Valkenburg uit via de Daalhemmerweg, een mooie, gelijkmatige heuvel van ruim 1,5 kilometer met een stijgingspercentage van ongeveer 5%. Als je boven bent, bevind je je op het plateau van Margraten. Hier hobbelt de weg rustig op en neer. We fietsen op ons gemak verder richting het zuiden, naar de grens met België.

Grensovergang

Bij Mehr willen we de grens naar België oversteken. Daar wacht ons echter een verrassing: deze weg blijkt onverhard te zijn en erg lastig te fietsen te zijn. Een blik op de GPS laat ons zien dat er geen andere wegen in de buurt zijn die ons de geplande richting op brengen. Er blijkt ook nog een tourtocht te zijn voor oude auto’s, we moeten deze slechte weg dus ook nog delen met oldtimers… Als we dit nare pad eindelijk achter ons hebben gelaten, kunnen we weer lekker verder fietsen. We hopen dat dit geen voorbode is voor de rest van de tocht.

Het eerste deel van de route in België verloopt voorspoedig. In Mortroux komen we echter een een volgende verrassing tegen. Er blijkt een zondagse markt te zijn en de weg is bezaaid met auto’s en mensen. Volgens onze route moeten we de col de Mortroux beklimmen, maar dan zouden we dwars door deze markt heen moeten… Dat vinden we geen optie, dus we rijden door, over de weg richting Val Dieu. Omdat we toch graag onze geplande route willen vervolgen, proberen we deze weer terug te vinden. We fietsen via de Rue Bois de Mauhain omhoog. We vinden de route terug, maar het blijkt erg moeilijk om deze te blijven volgen. Steeds weer belanden we op wegen die ongeschikt blijken voor de racefiets. We willen graag een fijne tocht fietsen zonder al te veel oponthoud en we besluiten dan maar om de route niet langer precies te volgen. Dat maakt de tocht een stuk prettiger.

Het land van Hervé

We fietsen tot Hervé, zonder het stadje zelf in te fietsen. Dan buigen we af richting het noorden, we gaan weer terug naar huis. We weten dat we ook weer langs Aubel moeten. Hier zijn we vorig jaar al eens geweest en het is ons bekend dat ook hier een zondagse markt is. Gelukkig leidt de route ons langs deze markt, zodat we snel verder kunnen. Via ‘De Planck’ rijden we over (alweer) een slechte weg terug naar Nederland. In Hoogcruts komen we Nederland weer binnen en dat merken we gelijk: wat een schitterende wegen worden hier toch aangelegd.

Terug in Nederland

Nu we weer in Nederland terug zijn, hebben we nog zo’n 30 kilometer te gaan, zonder veel noemenswaardige hellingen. Eén onverwachte helling komen we toch nog tegen. In Schin op Geul moeten we nog langs het station, over de Vinkenbergstraat, omhoog. Als we thuis komen, kunnen we met een goed gevoel op deze tocht terugkijken. Toch hebben we ook weer ervaren dat het in België lastig is om, met de fietskaart die we hebben, een mooie route over goede wegen te maken. Uiteindelijk bleek het het beste om de route slechts als grove richtlijn te gebruiken, dan kan je heerlijk fietsen in het land van Hervé.

Gerelateerde artikelen

Hoogteprofielen

Bekijk de belangrijkste hoogteprofielen uit de fietstocht door het land van Hervé.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *