Fietsen rond het Iseomeer

Iseomeer

Het Italiaanse Gardameer is wel bekend bij de meeste Nederlanders en zelfs het Comomeer klinkt mij wel bekend in de oren, maar van het Iseomeer had ik nog nooit gehoord. We waren ook helemaal niet van plan er naar toe te gaan, maar onverwacht zijn we toch terecht gekomen bij dit schitterende meer. Het ligt vlak boven Milaan, iets ten westen van het Gardameer en blijkt heel populair bij wielrenners.

In de dagen dat wij aan het Iseomeer gekampeerd hebben, hebben we twee rondjes gefietst: een vlak rondje om het meer en een tochtje door de bergen die hier direct achter liggen.

Rondje Iseomeer

Het is al september, maar het voelt tropisch warm aan. De temperatuur is uitstekend voor een mooie, maar eenvoudige tocht. Een rondje om het Iseomeer is ruim 50 kilometer in lengte en er hoeft nauwelijks geklommen te worden. We bevinden ons in Predore aan de westkant van het meer en fietsen er met de klok mee omheen. De weg loopt direct langs het meer en bijna de gehele tocht hebben we uitzicht op het water. Wel moeten we door verschillende tunnels, maar echt vervelend is dit niet. Het is er heel rustig en het gemotoriseerde verkeer is erg gewend aan de vele fietsers.

In Lovere, aan de noordpunt van het meer, is dit even anders. Het is een druk stadje en we hebben moeite de weg te vinden. Dit duurt niet lang en al snel komen we op een punt waar een heel drukke autoweg en een fietspad van elkaar scheiden. In tegenstelling tot sommige andere wielrenners nemen wij het fietspad en rijden zo kilometers lang over een heel rustige weg langs het meer. De weg ziet eruit alsof het ooit de doorgaande weg voor auto’s is geweest. We fietsen door tunneltjes en genieten van het uitzicht op het meer totdat we in Iseo aan zuidkant van het meer uitkomen. Vanaf Iseo is het nog een klein stukje fietsen tot de camping, waar we ons de rest van de middag vermaken.

panorama iseomeer

Colli di San Fermo

Na een nacht en ochtend met veel regen wordt het droog en kunnen we eindelijk op de fiets. Dit keer gaan we de bergen rond het Iseomeer verkennen. We fietsen naar Sarnico en beginnen daar aan de Colli di San Fermo. De eerste kilometers is het nog vrij druk. We fietsen door verschillende dorpjes en moeten de weg delen met de auto’s die daar ook naar toe gaan. Ook het vinden van de juiste weg blijkt soms nog best lastig. In de dorpjes is het niet altijd even duidelijk wat de doorgaande weg is en de bewegwijzering laat wat te wensen over.

Uiteindelijk lukt het ons de weg naar boven te vinden. Ondertussen wordt de klim steeds rustiger en kunnen we meer en meer genieten van het mooie landschap. De regelmatige stijging van 6 a 7% zorgt ervoor dat dit een prettig te fietsen klim is. Zodra we in de open weiden terechtkomen komt hier verandering in. Plotseling wordt het onregelmatig en ook de wind steekt op. Dan volgt toch nog onverwachts de top. Althans, het wordt hier vlak, het bordje staat nog een kilometer verderop. We hebben nu 900 hoogtemeters afgelegd in 16 kilometer, dat is nog best een klim.

colli san fermoDe afdaling die volgt is echter veel bizarder. Meermaals worden we gewaarschuwd voor zeer steile stroken (tot 18%) en haarspeldbochten. Nu weten we dat de percentages die op dat soort verkeersborden weergegeven worden vaak wat overdreven zijn, maar het is hier echt heel steil. Stiekem zijn we blij dat we niet deze kant van de klim gekozen hebben om naar boven te fietsen. We zijn dus zo beneden, maar nog niet terug op de camping.

Na een kort stuk over een drukke weg fietsen we via de Strada Provinciale 76 en 77 naar het meer van Endine. Hier volgt nog een laatste korte klim naar Riva del Solto en dan zit het klimwerk er echt op. Een mooie afdaling brengt ons weer bij het Iseomeer waarlangs we rustig terug naar de camping fietsen.

GPS track rondje Iseomeer

Wil je één van deze rondes zelf ook fietsen? Download dan de GPS track van het rondje Iseomeer of de GPS track van de ronde over de Colli di San Fermo.