Knooppuntenroute met de racefiets

fiets knooppuntenroute met racefiets

Nederland heeft een landelijk netwerk van knooppunten dat je kan gebruiken als inspiratie voor een mooie fietsroute. Via rustige wegen en dorpjes die je gezien moet hebben, fiets je van plaats naar plaats zonder dat je een kaart nodig hebt. Maar hoe geschikt is een knooppuntenroute voor de racefiets?

Op zondag 7 september proberen we het uit en fietsen we een rondje naar Aachen. Het begin van de route is bekend terein voor ons. Via de Windrakerberg fietsen we naar Oirsbeek, Nuth en Voerendaal. Meestal fietsen we in Voerendaal de Bergseweg op, richting Ubachsberg. Deze helling is bekend uit de Amstel Gold Race, en loopt langs een vrij drukke autoweg. Niet zo’n hele mooie beklimming dus. De knooppuntenroute geeft ons dit keer een alternatief. We fietsen via de Koekoeksweg omhoog, een mooie, rustige weg door het Limburgse landschap. Dit is heel wat anders dan de drukte op de Bergseweg en duidelijk een voordeel van de knooppuntenroute.

Wielerkoers

We fietsen verder, maar niet voor lang. Een paar kruisingen verder worden we staande gehouden. Er blijkt een wielerwedstrijd voor vrouwen aan de gang te zijn en het peleton is op komst. Een paar minuten later zien we ze komen. Ze gaan hard in de remmen voor de scherpe bocht en vervolgens hard naar beneden. Dan mogen wij er achteraan. We dalen een stukje af en dan volgt de volgende beklimming. Op deze beklimming worden we ineens ingehaald door een deelneemster uit de wielerwedstrijd. Wat is hier aan de hand? De bezemwagen is allang voorbij… Wij fietsen verder naar Simpelveld en na de afdaling van de Lemierse berg rijden we Duitsland in.

Tot nu toe zijn we zeer tevreden met onze knooppuntenroute. De wegen zijn goed begaanbaar en we laten de meeste drukke wegen links liggen. Na de afdaling van de Lemierse berg fietsen nog een paar kilometer over een mooie, ons onbekende weg richting Aachen, maar dan wordt het toch wat lastiger. De knooppunten sturen ons dwars door de buitenwijken van Aachen en daar is het niet zo prettig fietsen. Er zijn veel stoplichten en de fietspaden zijn er absoluut niet geschikt voor de racefiets. In Nederland zouden we deze ‘fietspaden’ een stoep noemen.

Tevenerheide

Nadat we de drukte van Aachen achter ons gelaten hebben, komen we op de Tevenerheide terecht. De knooppuntenroute voert ons over rustige bospaden door het natuurgebied. Op het eerste gezicht lijkt dit niet zo geschikt voor de racefiets, maar het blijkt mee te vallen. De ondergrond is hard, maar we zijn wel blij dat het de afgelopen dagen niet geregend heeft. In de herfst is het hier waarschijnlijk moeilijker fietsen. Als de bomen hun bladeren verloren hebben en er een dikke laag modder op de paden ligt, is een mountainbike waarschijnlijk beter geschikt. Nu komen we slechts één diepe modderplas tegen waar we liever niet doorcrossen met de racefiets.

Brunsummerheide

Na de Tevenerheide komen we op de Brunsummerheide terecht. Een tijdje geleden hebben we hier gewandeld en we weten dat niet ieder pad even geschikt is voor de racefiets. We laten ons verrassen door de knooppuntenroute. De grootste uitdaging blijkt hier het navigeren tussen de vele andere recreanten. We zijn duidelijk niet de enigen die op deze dag van het mooie weer willen genieten. We moeten veel draaien en keren, dus het schiet niet echt op. Na een aantal kilometer laten we dan ook dit natuurgebied achter ons.

De laatste kilometers van de route fietsen we weer over bekend terrein. Over fietspaden met goed asfalt, langs saaie provinciale wegen. Hier kunnen we nog lekker even doorfietsen, dat hebben we toch wel gemist in het tweede deel van onze route.

Een knooppuntenroute is ideaal om over mooie, rustige en misschien wel onbekende wegen te fietsen. Grote delen van dit netwerk zijn prima geschikt voor de racefiets, maar je moet er toch ook rekening mee houden dat sommige stukken erg populair zijn bij mede-recreanten. Wellicht is het volgende keer toch verstandiger om met een mountainbike bij druilerig weer een deel van dit parcours nog eens af te leggen.