Landen – Trois Pont – Landen

Landen - Trois Pont - Landen start

Het is nog maar drie weken geleden dat we in Namen waren voor de Tour de Namur. Het was onze eerste toertocht van het seizoen en we hadden het zo leuk gehad. We besloten direct dat Landen – Trois Pont – Landen de volgende moest zijn. En nu was het dan zover.

Hoewel we online lezen dat dit een hele bekende toertocht is, hebben wij nog nooit van deze tocht gehoord. Geen probleem, want we laten ons graag verrassen. We kunnen kiezen uit 4 afstanden: 46, 108, 153 of 212 kilometer. Wij gaan voor de 153 kilometer, net als het merendeel van de andere deelnemers.

Het belooft een hele warme dag te worden en zelfs als we om 6 uur naast de auto staan om te vertrekken is het al vrij warm. Zo vroeg op de dag is het overal nog rustig op de weg en voor we het weten worden we door de vrijwilligers van de toertocht naar onze parkeerplek geleid. Tot onze verbazing staan we heel dichtbij de start.

We halen de fietsen van de auto, gaan met onze e-tickets door de start (dit keer begrijpen we gelukkig wel hoe de procedure gaat), spelden rugnummers op en dan kunnen we gaan. Landen – Trois Pont – Landen is een tocht waarbij vooral in het middenstuk flink geklommen moet worden. Kies je net als wij niet voor de langste afstand, dan vallen er ook nog flink wat hellingen uit én kom je niet helemaal tot Trois Pont.

Peloton

De eerste 40 kilometer komen we dan ook nauwelijks een heuvel tegen. We kunnen lekker doorfietsen, al proberen de slecht liggende betonplaten ons nog enigszins af te remmen. In deze eerste etappe haken we aan bij een grote groep medefietsers. We doen dit bijna nooit, dus het is een nieuwe ervaring. We gaan gelijk een stuk harder dan met zijn tweeën, maar het is wel heel anders fietsen. Continu moeten we opletten om goed aan te sluiten bij de groep. Bij iedere bocht is het aanzetten om geen gat te laten vallen, maar daarna kunnen we onze benen weer bijna stil houden. Eigenlijk zijn we alleen maar bezig met de groep fietsers om ons heen. Het lijkt wel niet meer uit te maken waar we fietsen. Kijken we normaal dan zoveel om ons heen? Na een kilometer of 10 besluiten we weer over te gaan op onze ‘normale’ manier van fietsen.

Heuvels

Niet veel later komen we bij de eerste hellingen. De eerste klim is met 6 kilometer gelijk een van de langste en loopt door het Bos van Yernee. De lengte schrikt misschien wat af, maar erg zwaar blijkt de klim naar Yernee niet te zijn. We fietsen veelal over lange stroken vals plat met af en toe een stuk dat aan een echte helling doet denken. Toch hebben we ruim 170 meter geklommen als we Yernee bereiken en het stijgt nog even door als we de route vervolgen.

Bevoorrading

Na 60 kilometer komen we bij de eerste bevoorrading. We eten de gebruikelijke repen, stroopwafels en andere zoete snacks en vullen de bidons bij. Met het warme weer is dat wel echt noodzakelijk. Het valt ook op hoe rustig het eigenlijk is. Doen er weinig mensen mee, of zijn we gewoon erg vroeg? We weten het niet, maar het is wel fijn om snacks in te kunnen slaan zonder lang in de rij te moeten staan zoals eerder in Namen.

We vervolgen onze tocht met het zwaarste gedeelte van de toertocht. Tussen bevoorrading 1 en 2 is het continu klimmen en dalen. Nergens is het echt steil, maar er lijkt geen meter vlak te zijn. Daarnaast maken de warmte en het slechte asfalt het er niet makkelijker op. Enkele lange, mooie afdalingen maakt dit echter meer dan goed.

Terug naar Landen

Na de tweede bevoorrading volgt het derde en laatste deel van de toertocht. We hebben het zwaarste stuk nu gehad en hebben nog 50 kilometer te gaan. Er volgen nog twee hellingen, gelukkig niet de zwaarste, en dan fietsen we over licht aflopende wegen terug naar Landen. We hebben zelfs de wind een beetje mee, dus de kilometers gaan snel. Toch is het best afzien in de laatste kilometers. We zijn best moe van de vele kilometers op de fiets, want we hebben dit jaar nog niet zo’n afstand gefietst. We zijn dan ook blij als de finishboog in zicht komt en kunnen tevreden terugkijken op een hele mooie tocht.

Gerelateerde artikelen

Dit bericht werd geplaatst in de categorie racefiets door .

Reacties

Plaats een reactie