‘Mountainbike’ route Sittard, Susteren, Echt

mountainbike symbool

In de buurt bij ons huis in Sittard zagen we een tijdje geleden ineens een bordje met het bekende symbool van een mountainbike route, de driehoek met twee kleine rondjes eronder. We dachten dat we alle vaste mountainbike routes in het zuiden van Limburg inmiddels wel kenden, maar deze was nieuw voor ons. Zou er echt een mountainbike route zo dicht bij ons huis lopen?

Op een mooie herfstdag in november zijn we erop uit gegaan om deze onbekende route te fietsen. De route leidt ons eerst over een mooi geasfalteerd fietspad naar het Limbrichter bos. In dit bos veranderen onze bordjes ineens van kleur: tot nu toe hadden we witte bordjes met een zwarte pijl gevolgd, maar nu zijn ze ineens geel met grijs.

Al snel rijden we het bos weer uit en rijden we langs een doorgaande weg naar Nieuwstad. Hoewel we daar vaak doorheen fietsen, moesten we nu toch een afslag nemen die we nog niet kenden. Het blijkt een heel mooi pad te zijn waar je ook de de racefiets hard over zou kunnen fietsen. Dit moeten we onthouden voor de zomer. We komen uit in Susteren, fietsen een stukje tussen de bebouwing door, maar zodra we dit achter ons laten, komen we eindelijk op het eerste onverharde stuk van de route. Het heeft de afgelopen dagen goed geregend, en dit pad is een en al modder en plassen water. Dit is toch meer wat we van een mountainbike route verwachten.

mountainbike route Echt - Susteren - SittardWe komen uit bij de snelweg A2 uit en fietsen naar Dieteren. We moeten even het dorpje door, maar dan volgt het tweede stukje off-road van deze mountainbike route: opnieuw een pad tussen de weiden door, maar dit keer met iets minder modder. Inmiddels zijn we in Echt belandt en hier steken we het kanaal over. Langs het water fietsen we terug naar het zuiden. In Roosteren komen we via een paar onverwachte bochten opnieuw langs het kanaal terecht, maar nu op een heel smal pad. Dit volgen we helemaal tot Holtum. Daar slaan we af, de route leidt ons weer richting Limbricht. We krijgen nog een klein stukje off-road, maar dan komen we op een punt waar we eerder zijn geweest: het punt waar de bordjes van kleur veranderde.

De witte bordjes met zwarte pijl blijken een verbindingsstuk te zijn tussen de Windraakroute en de onbekende route die we net gefietst hebben (op Strava wordt deze route aangemerkt als ‘MTB Echt zuid’, maar we kunnen er weinig over terugvinden).

Ondanks dat we een heerlijke tocht gefietst hebben, heeft deze route weinig weg van een mountainbike route. Meer dan 90% van de route gaat over mooie, geasfalteerde wegen. Daarnaast is de route is bijna geheel vlak, wat het niet erg uitdagend maakt. De paar stukken die off-road waren, waren nu best vermakelijk, maar vooral omdat het de afgelopen dagen veel geregend heeft en ze vol modder en plassen waren. Al met al dus een leuke fietstocht, maar absoluut geen mountainbike route.