Het noordelijke Zwarte Woud op de racefiets

Uitzicht hornisgrinde

In de vroege zomer van dit jaar waren we al eens in het Zwarte Woud. Door de extreme hitte die er toen was, konden we de fietsplannen die we hadden niet helemaal voltooien. Er bleven nog twee beklimmingen over die we heel graag wilden doen: de Hornisgrinde en de Zuflucht. De hoogste en waarschijnlijk de zwaarste klim van het noordelijke Zwarte Woud. Gelukkig zagen we tijdens onze zomervakantie kans om, op de terugreis van Bormio naar Nederland, terug te keren naar het woud en deze twee beklimmingen te fietsen.

Hornisgrinde

Waar de klim naar de Hornisgrinde precies loopt, is niet zo eenvoudig te definieren. Eigenlijk is alleen het laatste stukje tot de top, vanaf de Mummelsee op de Schwarzwald Hochstraße tot de toren die de top markeert, echt een vast onderdeel van de klim. Er zijn namelijk verschillende manieren om op de Schwarzwald Hochstraße terecht te komen. Wij kozen ervoor om in Kapelrodeck te beginnen.

Onze camping bevond zich in Oppenau en we moeten eerst een stuk langs een redelijk drukke weg totdat we Kapelrodeck bereiken. Het loopt hier iets af, dus dat verloopt voorspoedig. We weten echter niet precies waar de voet van de klim ligt. In het centrum van Kapelrodeck begint de weg te stijgen, zou het hier zijn? Na enkele kilometers krijgen we weer een mooie afdaling en het is ons duidelijk dat we nog wat verder moeten. Even voor Seebach begint de klim dan echt. Nergens wordt het echt steil, maar het stijgt gestaag zo rond de 6%. We zijn net terug uit Italië en het contrast van landschap en wegen is enorm. Waar we in Italië nog tussen de ruige bergen over vrij smalle wegen fietsten, rijden we nu over brede asfaltwegen met ruime bochten door een lieflijk groen landschap.

Terwijl we een wijde, linkse bocht maken geeft een bordje aan dat we nog 5 kilometer tot de Schwarzwald Hochstraße moeten en deze kilometers blijken heel goed te doen. Als we de hochstraße bereiken, slaan we linksaf en fietsen nog enkele kilometers door tot de Mummelsee. De hoeveelheid toeristen doet vermoeden dat hier een enorm meer te vinden is, maar niets is minder waar. Om de top van de Hornisgrinde te bereiken, fietsen we langs het meer omhoog. Deze laatste kilometer is redelijk steil, maar goed te doen. Er zijn veel mensen die vanaf de Mummelsee naar de Hornisgrinde toren wandelen. Even opletten dus! Vlak voor de enige haarspeldbocht heb je een fantastisch uitzicht over de vallei. Dat is iets om op de terugweg nog even goed te bekijken.

panorama Hornisgrinde

Boven eten we een broodje, maar we blijven niet te lang. Het waait hard en daardoor is het behoorlijk koud. We beginnen dus snel aan de afdaling, maar niet voordat we nog even goed van het schitterende uitzicht genoten hebben. Als we weer op de Schwaldwald Hochstraße zijn, slaan we linksaf en fietsen we naar Ruhestein. Deze mooie afdaling brengt ons via de Allerheiligen watervallen terug in Oppenau, het startpunt van onze route.

Zuflucht

Op de laatste dag van onze vakantie staat de Zuflucht op het programma. Slechts 7,5 kilometer, maar er moeten wel ruim 650 hoogmeters overbrugt worden. Dat zal niet gemakkelijk worden. We beginnen wel eenvoudig met enkele licht dalende kilometers tot de voet van de klim. Zo kunnen we toch nog een beetje opwarmen, maar dan moeten we er toch echt aan geloven.

Freierberger HutteDe klim naar Zuflucht heeft één groot voordeel: de weg is verboden voor verkeer zwaarder dan 6 ton en er is dus geen vrachtverkeer. Het begin is gelijk zwaar en onregelmatig. Via enkele bochten slingert het met een stijging van 10 – 12% naar boven. Op de tussenliggende stukken is het iets eenvoudiger, maar pas na zo’n 3 kilometer wordt het regelmatiger en wordt het mogelijk om in een ritme te komen. Toch wordt dit ritme even later weer bruut verstoord. Het vlakt even helemaal af en dat kan niet veel goed betekenen. Voor ons loopt de weg rechtdoor, maar het is veel steiler dan het lijkt. De fietscomputer geeft 12-13% aan en het houdt maar niet op. Er volgt nog één steile bocht en dan wordt het beter, maar ook opnieuw onregelmatiger. Stukken van 10% worden afgewisseld met stroken 4% en dan is het echt gedaan met de klim. Aan onze rechterzijde is een uitzichtpunt maar we fietsen door totdat we de Schwarzwald Hochstraße bereiken. We pauzeren even en gaan dan verder.

Kniebis

We fietsen een stuk over de Schwarzwald Hochstraße en dalen dan de Kniebis af. Enkele jaren geleden zijn we ook in dit gebied geweest en toen lag deze afdaling er niet al te best bij. Inmiddels ligt hier een hele mooie laag asfalt en is dit echt een superafdaling. We fietsen verder naar Bad Rippoldsau en Schapbach waar de klim naar de Freierbergerhutte wacht. Deze zijde is eenvoudig: ongeveer 6,5 kilometer fiets je door de bossen, maar nergens wordt het steil. Omdat het de laatste klim van de vakantie is, doen we natuurlijk nog wel even extra onze best om snel boven te zijn. Bij de hut maken we nog wat foto’s en met de afdaling die volgt sluiten we onze fietsvakantie af.