Rondje Sint Geertruid

Rondje Sint-Geertruid

Hoewel de vele regenbuien soms anders doen vermoeden, is de lente in aantocht en daarmee ook het nieuwe fietsseizoen. Tijd dus om plannen te maken en te gaan trainen. Voor vandaag hebben we een rondje naar Sint Geertruid op het programma staan. Nu is dit dorp op zich zelf niet zo interessant, maar het ligt in een hele mooie omgeving. De route er naar toe (en de terugweg) zijn daarom ook meer de moeite waard dan Sint Geertruid.

We beginnen onze fietstocht zoals gebruikelijk in Sittard en fietsen dan via Geleen naar Beek. Hier komen we het eerste klimmetje van de dag tegen, de Adsteeg. Langs het tuincentrum fietsen we rustig omhoog. Eenmaal boven besluiten we om af te wijken van onze standaard route over het plateau. In plaats daarvan nemen we de afslag naar Kelmond en fietsen we over rustige wegen zonder autoverkeer door het mooie landschap. We vragen ons af, waarom hebben we deze weg niet eerder genomen?

Hobbits

We fietsen nu richting Ulestraten. Je kan hier recht door het dorp afdalen naar Meersen, maar veel mooier is de afdaling door Waterval. In deze tijd van het jaar doet dit gehucht enigszins somber aan, maar het landschap maakt dit zeker goed. Het heeft iets weg van ‘Hobbit-land’ en het lijkt net of je ver van de bewoonde wereld verwijderd bent. Niets is minder waar, want zodra je Waterval achter je laat, bereik je Meersen en daarna Maastricht.

Het stuk langs Maastricht is gelijk het saaiste stuk van de route. We fietsen aan de oostkant van de stad en hoewel je een schitterend uitzicht hebt op heuvels, hebben we dit stuk al veel te vaak gefietst.

Heuvelland

Kerk in GulpenVanaf Bemelen wordt het gelukkig veel beter. We klimmen omhoog naar Sint Antoniusbank en zijn ineens midden in het Limburgse heuvelland dat we zo mooi vinden. Het landschap golft, continu fietsen we ofwel naar boven, of we dalen af. En wat is het hier rustig. Althans in deze tijd van het jaar. Nu met druilerig weer en af en toe wat regen, blijven de meeste toeristen nog thuis, terwijl het hier zomers een drukte van belang kan zijn.

Voor we het weten bereiken we Sint Geertruid en zijn we er ook weer doorheen gefietst. Hoewel dit dorp het doel van onze fietstocht was, komen wij niet voor het dorp zelf maar voor de omgeving eromheen. We fietsen dan ook verder in oostelijke richting naar Banholt en dan door naar Margraten. Hier twijfelen we even. Nemen we de korte weg via Valkenburg naar huis, of toch nog een ommetje via Gulpen? Het wordt de laatste optie.

In Gulpen eten we nog even een broodje op het plein voor de kerk en dan begint de terugreis toch echt. We hebben dit laatste stuk de wind in de rug, dus dat gaat heel soepel. Het laatste obstakel vinden we in Valkenburg, waar we via de Stoepert het plateau weer op fietsen en dan freewheelen we naar huis. Ondanks het wat sombere weer is dit een heerlijke tocht geweest!