Schilderachtig Slenaken

Route van deze toch op de kaart
Startlocatie voor de route

Startlocatie

Statistieken

Lengte: ± 88 km
Hoogtemeters: ± 900
Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Startlocatie

Tom Dumoulin bikepark, Lissabonlaan, Sittard. Er is voldoende parkeergelegenheid bij het bikepark.

Beschrijving

We starten aan het Tom Dumoulin bikepark, gelegen pal naast het stadion van Fortuna Sittard. Zonder omwegen verlaten we de stad aan de Zuidkant. We volgen de onzichtbare Geleenbeek naar Geleen en kruisen de snelweg A76 en komen aan in Spaubeek.

Hobbelrade

Hier begint de eerste klim van de dag: Hobbelrade. Een lekkere opwarmer die nergens moeilijk wordt en binnen anderhalve kilometer staan we buiten alle drukte op het plateau.

De route doorkruist Genhout, Klein Genhout en Kelmond en we naderen het vliegveld van Maastricht. In Ulestraten ligt een piepklein heuveltje waar we even over moeten om in het prachtige Waterval terecht te komen. Hier waan je je in een andere tijd en plaats, het doet zelfs wat hobbit-achtig aan. Na Waterval volgt Meerssen alwaar we even door het centrum fietsen om al snel af te draaien. We schieten onder de volgende snelweg door (A79) en voor de hongerigen onder ons vinden we even later Uitspanning De Nachtegaal.

Hoogteprofiel van de route

Hoogteprofiel (via Strava)

Geulhemmerberg

We gaan voort over het rustige fietspad richting Geulhem. Aan de rechterkant bevinden zich de uitlopers van de mergelgrotten van Valkenburg. Even later passeren we camping ‘t Geuldal. Dan komen we aan bij de tweede klim van de dag, de Geulhemmerberg.

Dit is een erg regelmatige (zo’n 6% a 7%) klim van zo’n 1200m. Het laatste stuk vlakt flink af, maar het eerste stuk, langs de rotswoningen, is best pittig. Een goede klim om de benen eens goed op te testen zullen we maar zeggen.

Het plateau van Margraten

Bovenop draaien we in de richting van Vilt op de N590. Niet de leukste weg en die verlaten we dan ook snel om achterlangs via Terblijt en de Oevergrubbe te fietsen, alwaar de Amstel Gold Race zijn beslissing kende in 2018 met de prachtige winnaar Michael Valgren.

Via Vilt, Sibbe, IJzeren en Scheulder, allen gelegen op het plateau boven Valkenburg, komen we zonder veel moeite in Margraten aan. Een klein stukje rijden we over de N278, maar bij Termaar slaan we rechtsaf voor een mooi stukje achterlangs. We komen uit op de N598 en rijden naar Reijmerstok. Daar dalen we in een mooie lijn helemaal af tot aan Euverem. Nu hebben we een kleine 40 km op de teller, zijn we ongeveer halverwege en is het tijd voor een versnapering. Gasthof Euverem serveert een heerlijke kersenvlaai!

Loorberg

We vervolgen onze weg in Zuidelijke richting en rijden over een golvende weg, via Beutenaken, naar Slenaken. Hier zijn diverse mogelijkheden om de route uit te breiden met een lusje door de Voerstreek, maar wij draaien de Loorberg op.

Een klim die qua profiel erg lijkt op de Geulhemmerberg: nergens echt steil, maar door de lengte van 1400m doet hij toch wel zeer als je je best doet! We draaien eerst met een wijde rechtse bocht het drop uit waarna de klim begint. De weg draait terug naar links en je ziet recht voor je het hotel dat de top markeert. De weg stijgt hier onveranderd met 5% a 6% gemiddeld. Er wordt hier veel gefietst en dus kun je een andere fietser als richtingspunt nemen. Als de weg naar rechts draait zijn we er bijna. Een lange linkse haarspeldbocht en het laatste stukje rest ons van de top.

We vervolgen onze tocht met de afdaling van de Schweiberg. Een heerlijke lange afdaling van zo’n 2 km door het gelijknamige dorpje. Aan het einde moeten we wel flink in de remmen en steken we de Eperweg over in de richting van Mechelen. Ook hier zijn diverse uitspanningen om de vermoeide fietser weer op weg te helpen en zelfs een fietsenwinkel.

Gulperberg (oost)

Wij rijden echter door. Bij de kruising met de Capucijnerweg gaan we rechtdoor, (links kom je bij de extreem steile Kruisberg, die bewaren we voor de volgende keer). Als snel bereiken we Partij en daar ligt ie dan, de Gulperberg.

Een ultrakorte klim van slechts 400m. Ook het gemiddelde stijgingspercentage van 8,5% maakt ons niet echt bang. Het zijn echter die laatste 200m van deze klim die de meeste angst in boezemen. Steeds steiler wordt het en de benen schreeuwen om zuurstof. Het groepje bomen aan de rechterkant markeert de top. Hier slaan we rechtsaf en puffen even uit. Vergeet niet om een groet te brengen aan ‘De Neel’, hij heeft hier een beeld gekregen en bekijkt het prachtige uitzicht.

We dalen af via de andere steile kant van de Gulperberg en staan in het centrum van Gulpen. Via de Kiewegracht verlaten we Gulpen alweer op weg naar Wijlre. Vlak na de Brand brouwerij wacht de volgende klim alweer.

Elkenraderweg

De Elkenraderweg is een onbekend pareltje dat begint vanaf de Valkenburgerweg. Het dorpje Elkenrade dat de top markeert staat goed aangegeven. Het is een klim in twee delen, het eerste kort en pittig, het tweede langer en minder steil. Ertussen ligt een afdaling waar je heel even bij kunt komen. Alles bij elkaar is het een klim van 1800m aan 3,2% gemiddeld. Boven aangekomen bij de T-splitsing komen fietsers die de Eyserbosweg hebben gedaan vanaf rechts. Deze duiken direct de Vrouwendelweg af om in razende vaart naar de Vrakelbergerweg te rijden. Wij pakken echter de afdaling van de Bronkweg, een stuk minder bekend en wat bochtiger, maar ook hier kun je het laatste stuk alle remmen loslaten.

Fromberg

Onderaan even goed remmen en links af. Heerlijk relaxed cruisen we de Vrakelbergerweg af. Na een halve kilometer is het echter weer gedaan met de rust: de Fromberg wacht ons.

Het eerste stuk van de Fromberg is direct het zwaarste. Na zo’n 300m wordt het echter een stuk makkelijker. We draaien met de bocht mee naar rechts. Hierboven, tussen de wijngaarden, is het asfalt korrelig en lijkt er altijd tegenwind te zijn. Ondanks de geringe stijging (3% a 4%) is dit stuk altijd weer zwaar. Bij de picknickplaats rijden we rechtdoor. De traditionele kant van de Fromberg kiest hier voor de afslag linksaf voor een laatste paar honderd meter waar de weg lichtjes golft. Wij rijden rechtdoor en hebben rechts een prachtig uitzicht over de vallei.

Op en af door Ransdaal, Termaar en Klimmen

Nu volgt het laatste stuk van deze route. Een stuk van zo’n 20 km met mooie afdalingen en kleine klimmetjes tussendoor. Het wordt nergens meer echt moeilijk meer, maar de gedane arbeid kan wel zwaar wegen.

Allereerst dalen we af naar Ransdaal via de zeer rustige Achtbundersweg. Dan volgt de klim vanaf het station tot boven op in Termaar. We dalen af tot in Klimmen en moeten daar de Schoolstraat op. Boven slaan we linksaf en bij de rotonde even later gaat het weer naar beneden, naar Hulsberg. Ook hier is een schoolstraat en ook deze loopt omhoog. Bovenaan komen we bij de N298 en deze volgen we een klein stukje tot Aalbeek. Hier volgen de laatste meters omhoog op de Nieuwenhuysstraat.

Als we Schimmert hebben bereikt weten we dat het van hier af nog enkel vlak of dalen is naar de finish.Over het plateau van Schimmert rijden we richting Spaubeek waar we de dorpsstraat afschieten. Terug door Geleen rijden we in enkele kilometers terug naar het Tom Dumoulin bikepark.

Download route

Dit bericht werd geplaatst in de categorie Routes door .