Les Waides

4.7 %

Maximale stijging

12.4 %

Les Waides is een klim van ongeveer 2,5 kilometer lang die slingert door de heuvel van de Voerstreek. Tijdens het klimmen moet je verschillende afslagen nemen, dus je kunt ook discussiëren over het startpunt en precieze ligging van deze helling.
De meeste hoogtemeters maak je wanneer je begint aan de doorgaande weg Gros Pré. Zodra je afslaat van deze weg begin je rustig te klimmen, met zo’n 6%. Dan kom je op een splitsing en sla je rechtsaf. Er volgt nu een afdaling. We zijn nog niet boven, dus uiteraard begint het daarna weer te stijgen. De weg slingert nu met een paar bochten door het open landschap en verschillende keren heb je een goed uitzicht op de mooie omgeving.
Dan kom je weer op een splitsing. Hier fietst je rechtdoor, langs een boerderij. Dit is het zwaarste stuk van Les Waides. Geleidelijk wordt het steeds wat steiler, tot wel 13%. Dat is toch nog wel even afzien. Na dit steile stuk is het gedaan met de klim. Het stijgt nog even door tot de top bij de N608, maar dan ben je echt boven.
Vanaf hier is het een optie om over de Rue du Colonel d’Ardenne je tocht te vervolgen. Je hebt dan Fort Aubin Neufchateau aan je rechterhand, maar vooral het uitzicht aan de linkerkant over de vallei is erg mooi.

Hellingen in de omgeving van de Les Waides

Vlakbij vind je de Côte de Mortroux en de Rue de Bois Mauhain. Meer beklimmingen vind je in het overzicht heuvels in de Voerstreek.