Fietsen langs de grens tussen Zuid-Limburg en België

drielandpunt

We wonen nu zo’n twee jaar in Zuid-Limburg en hebben deze regio per fiets uitgebreid verkend. Toch is er één ding dat ons nog steeds niet helemaal duidelijk is: waar kan je nu in het zuiden per racefiets de grens over naar België. De grensovergangen in het uiterste westen en oosten van Limburg waren ons bekend en ergens halverwege zijn we al eens op een onverharde weg terecht gekomen, maar er zouden toch meer mogelijkheden moeten zijn?

Zondag 8 maart is een prachtige dag, de eerste lente dag van het jaar waarop we zelfs in korte broek en t-shirt op de fiets kunnen. Met behulp van een kaart hebben we een GPS route uitgezet die vanaf Mesch meerdere keren de grens over slingert tot het drielandenpunten in het oosten en weer terug. We rijden met de auto en onze hybride fietsen naar Mesch en daar beginnen we ons grensavontuur.

Mesch ligt dan wel in het westen van Limburg, maar we kunnen nog iets verder westelijk. We fietsen een blokje om Eijsden heen en verlaten Nederland voor de eerste keer via de Schansweg. Geen bijster interessante plek om de grens over te steken: er zijn hier vooral veel autowegen omdat je dichtbij een snelweg afrit bent. We zijn in België en onze tocht kan nu echt beginnen.

We zullen zeker 10 keer de grens oversteken. Het grootste deel van de grens, met uitzondering van het westen, ligt op een heuvelrug. We zullen dus veel klimmen en dalen in deze tocht. De eerste echte heuvel komen we tegen als we vanuit het Belgische Sint-Martens-Voeren naar Ulvend fietsen. Na bijna 2 kilometer klimmen inclusief een echte haarspeldbocht zijn we boven. We zijn duidelijk niet de enige die van het mooie weer gebruik maken. Het is hier een drukte van belang met zowel andere fietsers, wandelaars als motorrijders.

uitzicht vanuit UlvendWe dalen af naar Noorbeek en vervolgen onze tocht al slingerend over de grens verder naar het oosten. Als we bij Epen aankomen wordt het even spannend. Normaal rijden we dan dwars door Epen de Camerig op, maar nu moeten we afslaan naar de Terzieterweg (een bordje uit het knooppunten netwerk wijst ook deze kant op). Via rustige wegen slingeren we nu zo België weer in. We zijn nog maar net in België als we plotseling weer af moeten slaan. We fietsen nu een camping op en kunnen ons niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Toch staan er zelfs bordjes van een ANWB fietsroute op deze camping, dus we gaan er maar vanuit dat het goed is. Na het verlaten van de camping begint alsnog de beklimming van de Camerig, maar dan de alternatieve zijde vanuit Cottessen. Deze zijde is duidelijk minder bekend bij de vele toeristen, er zijn hier nauwelijks mensen en het is heerlijk rustig.

Dat is wel anders als we eenmaal de Epenerbaan kruisen en over de doorgaande weg verder naar boven fietsen. Vele motorrijders en auto’s racen hier naar boven en fietsen is nu niet echt prettig. Het wordt gelukkig rustiger als we de afslag naar Wolfhaag nemen en niet veel later aan de beklimming van het drielandenpunt vanuit België beginnen. Deze klim was ons onbekend, maar blijkt erg leuk. 2 kilometer met een stijgingspercentage van 6% brengt je via enkele haarspeldbochten bovenop de Vaalserberg. We zijn nu op het meest oostelijke punt van de route en beginnen na een slalom tussen toeristen en spelende kinderen aan de terugreis.

De meeste grensovergangen hebben we gehad en we fietsen vrij direct terug naar Mesch. Vlak voor we in Mesch zijn gaan we toch nog twee keer de grens over. Nadat we vanuit Noorbeek het steile Mheerelindje beklommen hebben, slaan we linksaf en fietsen we over een onverharde grensovergang het Belgische land weer in. Er volgt nu één lange afdaling totdat we vlakbij Mesch de grens weer oversteken en bij onze auto staan. We hebben heerlijk gefietst en hebben ons doel bereikt: we weten nu tenminste waar we de grens over kunnen en welke grensovergangen ook racefiets-proof zijn. Gelukkig zijn dat de meeste!