Les Géants des Ardennes 2015

durbuy

Deze cyclo in de Belgische Ardennen stond al heel lang op ons verlanglijstje, maar het is er nooit echt van gekomen om de tocht te fietsen. Verschillende keren waren we op vakantie en vorig jaar waren de weersvoorspellingen niet al te best. We hebben toen besloten Les Géants des Ardennes een dag later zelf te fietsen aan de hand van de GPS track die je van de website kan downloaden, maar zonder al te veel geluk. Halverwege ging het GPS apparaat kapot, dus de tweede helft van de route konden we wel vergeten. In plaats daarvan moesten we op zoek naar onze auto.

Dit jaar ging het weer bijna mis. Twee dagen voor de tocht ging één van de shifters van de racefiets kapot en het voorblad schakelde niet meer. Er lijkt wel een vloek op deze tocht te rusten. Gelukkig konden we een oude racefiets die we momenteel gebruiken voor trainingen op de Tacx snel opknappen, zodat we toch naar België af konden reizen.

Zaterdagmorgen was het dan eindelijk zo ver. We staan rond 5 uur op, rijden naar België en beginnen aan 156 kilometer Les Géants des Ardennes. We beginnen met de afdaling van de Côte de Boncelles, een heerlijk begin van de tocht die je naar het dorpje Tilff brengt. Er volgen nu enkele vlakke kilometers langs de rivier de Ourthe tot Méry. Dit is het eerste en gelijk het laatste vlakke deel van de tocht.

In Méry beginnen de heuvels, te beginnen met de Côte de Dolembreux. Het is een fijne klim, regelmatig en niet te steil en lekker door het bos. Nog voordat we boven zijn slaan we rechtsaf, de Côte de Hautgné op. Hier wordt het even steil, maar het duurt niet lang voordat we de top bereiken en door de mooie open velden fietsen. Er volgt een korte afdaling die snel wordt opgevolgd door de Côte de Chaply en de Rue de Fays. Zo zal het de rest van de dag doorgaan: heuvel op, heuvel af.

Cote de Chambralles

Na deze eerste heuvels dalen we af tot we de Ourthe weer kruisen. We zijn weer beneden, maar als we het bruggetje over fietsen zien we de volgende helling voor ons verschijnen: de Côte de Chambralles. Een behoorlijke klim van anderhalve kilometer, met een erg steil begin en een iets minder steil maar toch ook zwaar tweede deel.
Na de Chambralles volgt er nog één lange klim, de Côte de Niaster en een klein heuveltje en dan is het tijd voor de eerste bevoorrading. We hebben nu al 6 beklimmingen van de 13 aangegeven beklimmingen gehad in slechts 40 kilometer.

Col de Rideux

In de tweede etappe van Les Géants des Ardennes staat slechts één helling op het programma: de Col de Rideux. Tijdens een van onze eerdere vakanties in de Belgische Ardennen zijn we al in dit gebied geweest en hebben we een andere zijde van deze col beklommen. Die was redelijk kort, maar wel steil en is ons toen zwaar gevallen. We waren dus voorbereid op een zware klim, maar het viel mee. Deze zijde van de Col de Rideux was vrij regelmatig en niet te steil. Een heerlijke klim door de bossen met enkel aan het einde een wat zwaarder stuk. We fietsen naar beneden over de zijde die we in onze eerdere vakantie naar boven zijn gefietst en weten weer waarom het toen zo zwaar was.

Durbuy

Zonder al te veel moeite bereiken we Barvaux waar de tweede bevoorrading is. De derde etappe gaat ons iets minder gemakkelijk af. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden, tegen de 30 graden, en we moeten nog best een eind. We beginnen gelijk met een kort klimmetje direct na de bevoorrading. Dit duurt echter niet lang en is dus eenvoudig te overbruggen. Er volgen nu enkele eenvoudige kilometers waarbij we weer langs de Ourthe uitkomen en vals plat naar Durbuy fietsen.

Durbuy is een leuk stadje, maar vooral als je niet op de fiets bent en lekker op een terrasje wilt zitten. De weg in Durbuy bestaat uit kasseitjes en het is er druk met toeristen, niet echt ideaal dus als je per racefiets een beetje op wilt schieten. In het centrum van dit drukke stadje maken we een linkse haarspeldbocht en beginnen aan de volgende klim, Septon-Borlon. In het begin fiets je nog langs het dorp, waardoor je goed kan zien dat je snel behoorlijk wat hoogte overbrugt. Het laatste deel van deze klim bleek echter niet zo simpel. Het was redelijk steil, maar vooral de wind en het gebrek aan beschutting voor de zon maakte het niet eenvoudig.

Afdaling

Na deze klim volgde echter een lange, mooie afdaling en dat maakte die nare klim van zo even weer helemaal goed. De hellingen die nog volgden tot de derde en laatste bevoorrading bleken ook heel erg mee te vallen. Na een lekkere pauze bij deze bevoorrading hebben we even uitgerust in de schaduw van de bomen en nog wat stroopwafels en andere zoete snacks naar binnen gewerkt.

Na dit laatste eetmoment volgt een nare verrassing. We zijn de bocht nog niet doorgefietst of de weg begint te stijgen met zeker 15%. Lekker, als je net gegeten hebt. De helling die hierna volgt is gelukkig eenvoudiger: de Ry d’Oneux. Niet te steil, heel regelmatig en beschut door de vele bossen. Een welkome afwisseling op deze warme dag.

Muur van Strivay

Er volgt nog één hele zware helling aan het einde van de tocht. De muur van Strivay begint vlakbij de finish met een linkse haarspeld bocht waarbij je het bos in draait. Het is gelijk behoorlijk steil, maar het wordt nog zwaarder. Zodra je met een flauwe bocht het bos weer uitdraait wordt het pas echt steil, zo’n 300 meter van gemiddeld 12%. Hierna lijkt het alsof je boven bent, maar terwijl je door het dorpje fietst stijgt het nog flink door.

Na deze laatste zware klim zit het er bijna op. De Côte de l’Hopital staat nog als helling aangeduidt op het routekaartje, maar na alles wat je eerder gefietst hebt is dit nauwelijks een helling te noemen. De finish komt in zicht en de Géants des Ardennes zit erop. Erg moe, maar heel voldaan eten we een lekkere hamburger bij de finish. Eindelijk is het gelukt om deze schitterende tocht in zijn geheel te fietsen.