Kastelenroute door Zuid-Limburg

kasteel Schaloen

Als je vaak in hetzelfde gebied rondfietst, vraag je je soms af: waar zullen we nu weer eens heen fietsen? Een toeristische gids van de VVV Zuid-Limburg bood uitkomst dit keer. In deze gids stond een opsomming van alle(?) kastelen in Limburg. Dit bracht ons op het idee om hier een rondje langs te fietsen. Omdat het er behoorlijk veel waren, hebben we ons beperkt tot de kastelen in het zuiden van Limburg en slaan we de ruïnes over.

Zo gezegd, zo gedaan. Met het Basecamp programma van Garmin hebben we eerst alle kastelen op de kaart gemarkeerd om er daarna een route langs te leggen. Grofweg ging de route eerst van Sittard naar Mesch in het uiterste zuidwesten van Limburg, daarna naar Valkenburg in het midden, vervolgens naar Vaals in het zuidoosten en dan uiteindelijk terug naar Sittard. Alles bij elkaar stonden er 26 kastelen en 170 kilometers op het programma.

Geleen

kasteel Vaeshartelt

Kasteel Vaeshartelt

Zondagochtend begonnen we onze kastelenroute met Kasteel Limbricht, het meest noordelijke kasteel van de route. We zijn hier eerder geweest, dus het was eenvoudig te vinden. We waren alleen wat vroeg, waardoor de kasteelpoort nog dicht was. Het tweede kasteel van de dag gaf wat meer problemen. Om er te komen moesten we dwars door Geleen, maar langs de weg die we in gedachte hadden, lag helaas geen fietspad. Na de nodige omzwervingen door Geleen konden we uiteindelijk de route weer oppakken maar kasteel Genbroek waren we voorbij…

Kasteel Rijkholt

Gelukkig was dit geen voorbode voor de rest van de tocht. De kastelen Elsloo, Geulle en Vliek konden we gemakkelijk vinden. De eerste vijf kastelen konden we zo van ons lijstje afstrepen en de route bracht ons zuidwaarts richting Maastricht. Het was mooi weer en er waren veel wielrenners onderweg. Na kasteel Vaeshartelt aan de noordkant van Maastricht konden we aanhaken bij twee andere fietsers. Dat schiet lekker op! Voor we het wisten waren we Maastricht voorbij en stonden we voor kasteel Rijkholt: een schitterend wit kasteel midden in een park. We maken een foto en eten wat voordat we onze weg naar Eijsden vervolgen.

Kasteel Eijsden

Kasteel Eijsden was het meest zuidwestelijke kasteel van onze route. Hoewel we er al verschillende keren langs gefietst waren, hadden we het nog nooit echt goed bekeken. Ook dit kasteel blijkt midden in een keurig onderhouden park te liggen. We hebben echter geen tijd het kasteel veel uitgebreider te bekijken, want we hebben er nog 18 te gaan.

We fietsen door naar Mheer. Het kasteel van Mheer ligt niet op een heel gunstige plek en we moeten er een stukje voor omfietsen. Ook kasteel Mheer ligt op een plek die we al meerdere keren per fiets gepasseerd zijn. We hebben alleen niet eerder opgemerkt dat er een kasteel ligt. Het ligt dan ook verscholen achter een kerk en na een rondje over de bijbehorende begraafplaats vinden we de ingang van het kasteel.

Kasteel Schaloen

Kasteel Geulzicht

Ondertussen is de zon gaan schijnen en kunnen de arm- en beenstukken uit. In een heerlijk zonnetje fietsen we richting Valkenburg. We missen bijna kasteel Geulzicht. Dit kasteel ligt in de steile afdaling van de Brakkeberg en voor we het weten staan we beneden. Gelukkig kunnen we ook vanaf beneden een mooie foto maken. In Valkenburg kunnen we 3 kastelen in één keer afstrepen: Chateau Sint Gerlach, Kasteel Oost en Kasteel Schaloen. Met name die laatste vinden we erg leuk. Er is een brasserie en op het terras is het gezellig druk. Hier moeten we nog eens teruggaan als we niet met een enorme fietstocht bezig zijn.

Wij gaan op weg naar Vaals in het zuidoosten van Limburg. Onderweg komen we kasteel Wijlre tegen. Deze blijkt privé bezit te zijn en we kunnen het niet echt goed bekijken. Ook bij kasteel Wittem staan we niet te lang stil.

Heuvels

Kasteel Bloemendal

We fietsen door het dorp Vijlen en worden er aan herinnerd dat we in Limburg zijn: het is hier erg heuvelachtig en we moeten hier dus de nodige hoogtemeters overbruggen. Na een bezoek aan de kastelen Vaalsbroek en Bloemendal, beide in Vaals, wacht ons de zwaarste klim van de dag. We moeten de Lemierser berg op. De voet van deze helling kunnen we alleen vinden via een raar, smal bruggetje. Er volgen 800 meters met een stijging van 7% en uitschieters naar 12-13%.

Lege batterijen

Kasteel Erenstein

We zijn nu in Duitsland en gaan op weg naar kasteel Erenstein in Kerkrade. Dit kasteel ligt ongunstig en we fietsen een heel stuk door stedelijk gebied voordat we het kasteel uiteindelijk bereiken. Net als veel van de andere kastelen wordt Erenstein tegenwoordig als hotel gebruikt en er is veel bedrijvigheid. Inmiddels beginnen we ons enige zorgen te maken over de levensduur van de batterij van onze Teasi GPS. Hoewel deze volgens de fabrikant zeker 12 uur mee zou moeten gaan, begint het apparaat nu wel snel leeg te raken. We zijn enigzins voorbereid en hebben de laatste kastelen ook op de kaart aangegeven, maar zelf de weg door Kerkrade en Heerlen vinden is nog niet zo eenvoudig.

Via een voor ons onbekende, maar prettige weg door Heerlen bereiken we kasteel Terworm aan de noordwest kant van Heerlen. Ook hier maken we een foto en gaan dan snel door naar kasteel nummer 20. Dit is kasteel Puth, maar het blijkt privébezit en niet echt te bekijken.

Waar is kasteel Rivieren?

Kasteel Hoensbroek

We hebben na onze routeproblemen vanochtend in Geleen geen moeilijkheden met de route meer gehad, maar nu moeten we kasteel Rivieren zien te vinden. We weten waar het ongeveer ligt maar zien het niet. We pakken de kaart en vinden het kasteel niet. We besluiten dan toch maar door te fietsen en dit thuis verder uit te zoeken.

Kasteel Hoensbroek is ons wel bekend en deze konden we gelukkig zonder problemen vinden. Inmiddels begint het dicht te trekken en voelen we enkele regendruppels. Ook de GPS is nu uitgevallen. De laatste 4 kastelen zullen we met de kaart moeten zoeken. Kasteel Wijnandsrade blijkt eenvoudig, want deze ligt midden in het dorp.

Kerk of kasteel

Kasteel Amstenrade

Kasteel Amstenrade is iets lastiger. Terwijl we de Hommerter allee afdalen zien we wel een toren boven de bomen uitsteken, maar is dit nu de kerk of het kasteel? Enig onderzoek leert ons dat de toren bij de kerk hoort en het gebouw aan de overkant het kasteel is. Terwijl we op de kaart kijken hoe we nu het best verder kunnen fietsen, worden we aangesproken door een man: of we de weg kwijt zijn. Nee, maar hij vertelt ons wel over de geschiedenis van kasteel Amstenrade en gravin Laila. Zo leren we nog eens wat. Het kasteelpark dat erg de moeite waard schijnt te zijn laten we ook even voor wat het is, want we hebben nog twee kastelen te gaan.

Kasteel Terborg

De locatie van kasteel Doenrade is ons bekend en hier is een klassiek concert aan de gang. We kunnen nog snel een foto maken voordat mensen het terras verlaten en gaan dan op weg naar het laatste kasteel.

Kasteel Terborgh zijn we al regelmatig per fiets gepasseerd en het is er vaak druk met wandelaars. Net als vele andere kastelen hadden we deze nog nooit van dichtbij bekeken. Het blijkt dat we niets gemist hebben. Dit is het meest teleurstellende kasteel dat we vandaag gezien hebben. Het is wel te koop, dus wellicht dat iemand hier in de toekomst iets moois van maakt.

Wij fietsen na dit teleurstellende kasteel naar huis. Het regent inmiddels zachtjes, maar dat is eigenlijk wel verfrissend. We hebben er 170 kilometer opzitten, hebben 24 schitterende kastelen gezien en hebben een heerlijke tocht gefietst. Die 2 kastelen die we niet konden vinden, zullen we binnenkort nog eens bezoeken in een iets korter rondje.