Teasi One-2: de concurrent van Garmin?

27 november 2014 – Sinds halverwege de zomer hebben we een nieuw GPS apparaat. De oude, een Garmin Colorado 300 uit 2009 functioneerde niet meer goed. De interne batterij werd niet meer gevoed door de penlites en dus werden het steeds kortere tochten, of tochten zonder GPS. We zijn dus op zoek gegaan naar een nieuwe. In de jaren sinds 2009 is er veel vooruitgang geboekt wat betreft fietsnavigatie en dus was er nu een veel ruimere keuze. Onze keuze is uiteindelijk gevallen op de Teasi One-2 en hieronder volgt waarom.

Belangrijke functies voor een GPS apparaat

Eerst hebben we zitten denken wat wij de belangrijkste eigenschappen vinden van een fiets GPS. We kwamen tot een lijstje met onder andere batterijduur, gebruiksgemak, eenvoudig tracks vanaf de computer kunnen uploaden om na te rijden (broodkruimelspoor), mogelijkheid om de gereden route op te nemen en kaartmateriaal van Open fiets map (OSM).

Gebruik je smartphone als GPS

Omdat iedereen tegenwoordig een smartphone heeft hebben we ook gekeken naar de mogelijkheden om van de smartphone een GPS apparaat te maken. Er zijn veel mogelijkheden, maar ook valkuilen: vooral de batterijduur is een lastige. Nu is er wel een oplaadstation beschikbaar op de markt dat je kunt meenemen om je smartphone tijdens de rit op te laden, maar het is weer een extra uitgave. Daarnaast moet je een speciale kit aanschaffen om je smartphone stevig vast te maken op het stuur en hem beschermen tegen weer en wind. De smartphone viel dus af.

Waarom dan de Teasi One-2?

Eerst hebben we recenties gelezen en kwam de Teasi er aardig uit. We blijven natuurlijk wel Nederlanders en dus is de prijs ook niet onbelangrijk. De Teasi One-2 verwiselt van eigenaar voor 150 euro, wat meer dan de helft goedkoper is dan de laatste Garmin modellen (Edge 800/1000). Natuurlijk heeft dit apparaat ook minder functies in vergelijking tot de Garmin, maar onze ervaring met de eerste Garmin was dat we 90% toch niet gebruikten.

Een ander groot voordeel is dat op de Teasi de OSM fietskaarten van zo’n 27 landen zijn voorgeinstalleerd. Dat maakt het heel eenvoudig: binnen Europa heb je altijd je kaartmateriaal beschikbaar. Dat was op die oude Garin nog wel eens anders. Het geheugen was niet al te groot en dus moest er steeds wanneer we in het buitenland gingen fietsen een andere kaart op gezet worden. Gedoe en als je het vergeet kun je nog niks. Sta je daar in de Ardennen en zie je alleen Luik en Namen op de kaart staan…

Voor het gebruik van de Teasi hebben we maar gehoopt op de goede afloop. De gelezen recenties gaven aan dat het apparaat goed te gebruiken is om een zelfgemaakte route te fietsen en dat hebben we dus maar aangenomen. Hieronder een verslag van onze ervaringen de eerste maanden.

Teasi One-2 Afmetingen en bevestiging

teasi_navigatieAllereest de afmetingen en het gewicht. De Teasi One-2 bevat een touchscherm van 77 x 46 mm en inclusief het omhulsel waarmee hij op het stuur wordt bevestigt zijn de afmetingen 110 x 65 x 22 mm en hij weegt 157 gram. De bevestiging op het stuur is heel handig gemaakt. Met twee tiewraps bevestig je de houder aan het stuur en met een easy-click systeem klik je de GPS unit zelf eenvoudig in of uit de houder.

Het aan en uitzetten gaat met een knopje aan de zijkant wat je relatief lang moet indrukken. Er vlak naast zit een ander knopje voor het navigeren als hij aanstaat. Dit kan in gebruik met handschoenen wat lastig zijn omdat de knopjes niet erg groot zijn. Het touchscreen is wel te gebruiken met handschoenen aan, maar is bij lange na niet zo gevoelig als bijvoorbeeld het scherm van een smartphone. Maar goed, wat wil je ook voor zo’n prijs…

Gebruiksvriendelijkheid van de interface

Als je Teasi aanzet kom je in een startscherm waar je via een aantal cirkelvormige buttons eenvoudig de verschillende functies kunt gebruiken. Centraal is de kaart, van belang als je een rondje fietst en af en toe even wat referentie nodig hebt van waar je bent. Via button geheugen kun je een track die je erop hebt gezet via de computer eenvoudig aanzetten, waarna je deze track kunt volgen. Hier is echter een valkuil waar je even aan moet wennen. Als je een track aanzet heb je de keuze hoe je die route wilt volgen. Zo kun je van start tot finish rijden of bijvoorbeeld vanaf het punt het dichtste bij tot startpunt of finish. Wanneer je met de auto naar een onbekende plek gaat om daar een route te rijden is het goed om vooraf ook even te kijken hoe het eerste stuk gaat zodat je snel weet of je de route goed hebt ingesteld. Misschien klinkt dit een beetje ingewikkeld, dus uitproberen maar en je komt er wel uit. Het voordeel van deze functionaliteit is dat als je een track hebt gevolgd en je wilt een stukje afsnijden, de route gewoon weer opgepakt wordt waar je er weer op komt. Enige nadeel, tijdens het afsnijden zal Teasi blijven piepen om je te vertellen dat je verkeerd rijdt.

De batterijduur van de Teasi is volgens de fabrikant 10-12 uur. Dat klonk wel aardig maar in de praktijk hebben we geen langere rit dan 6 uur kunnen maken. Hoewel de fabrikant schrijft dat je de volledige batterijduur pas haalt als hij 5 maal volledig is opgeladen en ontladen, moet ik nog zien dat we 10 uur lang kunnen navigeren. Een en ander hangt uiteraard ook af van de instellingen, bijvoorbeeld hoelang je het scherm laat verlichten.

En na iets langer gebruik?

Update 8 februari 2015 – 3 maanden lang hebben we Teasi nu gebruikt en er zijn nog twee punten die onbesproken waren gebleven. Wat ons de laatste tijd opvalt is dat bij het aanzetten van het apparaat het nogal lang duurt voordat de satellieten gevonden zijn en je plaats op de kaart correct wordt getoond. Eerst dacht ik dat het lag aan het feit dat ik Teasi thuis al aanzet (het opstarten duurt tenslotte ook even), de route inlaad en dan begin met fietsen. Als test ben ik dus eerder deze week gewoon gaan fietsen en heb ik Teasi tijdens het fietsen aangezet. Later heb ik dit nog eens herhaald. Soms pakt hij de satellieten heel snel op, soms duurt het beste lang met in het uiterste geval een tijdsduur van zo’n 10 minuten voordat we kunnen zien waar we fietsen. Dit is voor een ritje in de buurt nog door de vingers te zien: immers we weten er de weg. Maar voor in het buitenland is dit absoluut onprettig.

Een groot voordeel wanneer Teasi dan eindelijk jouw plaats op de kaart heeft bepaald is het volgen van een route die zichzelf kruist. Omdat je een route volgt (in tegenstelling tot onze oude Garmin waarop we tracks volgden, een broodkruimelspoor) wordt bij elke bocht of kruising netjes een pijltje in beeld gebracht en laat hij een piepje horen zodat je eenvoudig kunt nagaan of je rechts, links of rechtdoor moet. Dit is vooral heel fijn wanneer je route zichzelf kruist. Afgelopen week reden we een rondje in de buurt en dat kruiste elkaar vele malen. Geen enkele keer week Teasi af en we konden gemakkelijk navigeren. Dat is dus wel een grote plus!

Teasi als fietscomputer

teasi_fietscomputerHoewel veel fietsers wellicht al een fietscomputer op de fiets hebben kan ook Teasi gebruikt worden om je fietsgegevens op te slaan. De afstand, tijd, gemiddelde snelheid en maximale snelheid worden in elk geval bijgehouden. Dit gaat zonder tussentijds resetten cumulatief: alle afstanden worden bij elkaar opgeteld.

Je kunt eenvoudig van het ene naar het andere scherm met gegevens navigeren met behulp van de pijltjes toetsen. Daarnaast kun je de gegevens op elk gewenst moment resetten.

Conclusie

De Teasi One-2 is een heel fijn GPS apparaat voor een aantrekkelijke prijs. Hij is eenvoudig in gebruik, heeft in Europa al het benodigde kaartmateriaal voorgeinstalleerd en zelfgemaakte tracks kun je er prima op volgen. De batterijduur is echter aan de korte kant en de satellieten worden niet altijd even snel gevonden.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *