Col de la Croix de Fer (zuid)

Statistieken

4.5 %

Maximale stijging

11.1 %

De Col de la Croix de Fer kan vanaf twee zijden beklommen worden. Beide zijden zijn lang, onregelmatig en worden gekenmerkt door meerdere korte afdalingen tijdens de klim. De zuidzijde van de Col de la Croix de Fer start in het dorp Allemond. Je begint met een kort klimmetje naar het stuwmeer Lac de Verney. Hier fiets je langs over een bijna vlakke weg.
Als je het einde van het stuwmeer bereikt hebt, kan je de afslag voor de steile klim naar Vaujany nemen, maar voor de Croix de Fer fiets je gewoon rechtdoor. Je blijft de D526 volgen tot de top. De weg begint hier gelijk goed te stijgen, er volgen enkele kilometers tussen de 8 en 10%. Dan vlak de weg wat af. Je komt in een klein dorpje waar je bij een ‘eau potable’ eventueel een bidon bij kan vullen. Als je dit dorpje uitfietst, zie je voor je een erg steile afdaling. Je ziet helaas ook gelijk waar je na deze afdaling weer omhoog moet: een erg steile helling.
De Croix de Fer zal tot de top onregelmatig blijven. Relatief vlakke, eenvoudige stukken worden afgewisseld met erg steile stukken. Na ongeveer 20 kilometer klimmen fiets je langs een erg groot meer, l’eau de Olle, dit ligt op ongeveer 1800 meter hoogte. Hier is het bijna vlak en heb je gelegenheid om van het mooie uitzicht te genieten. Als je het meer gepasseerd hebt, volgt de tweede en laatste afdaling.
Nu nog even volhouden. Er volgt nog 1 zwaar stuk en dan komt de Col du Glandon in zicht. Hier fiets je voorbij en dan zie je het ijzeren kruis dat de top van de Col de la Croix de Fer markeert. Op de top is het een drukte van belang. Er is een cafe waar je even bij kunt komen en wat kunt drinken.

Beklimmingen in de buurt van de Col de la Croix de Fer

Vanuit Allemond, aan de voet van het stuwmeer kan je ook afslaan richting Villard Reculas en de Pas de la Confession. Deze klim is niet zo bekend, maar wel erg mooi en rustig. Andere interessante beklimming in de buurt van de Croix de Fer vind je bij beklimmingen in de Franse Alpen.