Unterstmatt

5.8 %

Maximale stijging

11.0 %

De klim naar Unterstmatt begint op de grote brug over de Sandbach. De weg begint hier direct flink te klimmen en het stijgingspercentage schiet naar de dubbele cijfers: de klim van is begonnen. We rijden in een grote linkse bocht verder omhoog en zien voor ons de weg afvlakken. Hier nader je Neusatzeck en wordt het heel even vlak. De weg gaat zelfs een beetje naar beneden. Voor je uit zie je echter een soort kurkentrekker waar de weg links steil omhoog draait. Zouden we daar naar toe moeten? Spoiler alert: ja, helaas wel.

Nu is het even goed opletten want als je de weg (die naar rechts draait) gewoon volgt sta je straks beneden in Ottersweier. Wij gaan rechtdoor, de Omerskopfstrasse op. Heel even wachten bij een stoplicht en weer door. Nu komt het zwaarste stuk van de klim. Een strook die helt tot zo’n 13% en lang aanhoudt. Als je de lange bocht naar rechts bereikt is het moeilijkste stuk achter de rug, maar het blijft hier toch nog steil met zo’n 8% a 9%. Gelukkig is er hier en daar schaduw, dat helpt. Weer een stuk verder is de klim iets gematigd, maar de kilometers die al in de benen zitten geven je een vermoeid gevoel. Gelukkig komt er een mooi uitzichtpunt aan dat je even afleidt. Je trekt jezelf de laatste paar honderd meter omhoog en kan dan even genieten. Tenzij het zo bewolkt en nevelig is dat er weinig te zien is van het uitzicht. Door dan maar, de top lonkt namelijk wel degelijk. Nu volgt een gemakkelijk stuk van zo’n anderhalve kilometer. Hier is het vals plat en je schakelt bij. De laatste kilometer wordt het toch nog eventjes zwaar. Heel langzaam en geniepig neemt het stijgingspercentage toe, haast onzichtbaar voor het oog. Maar dan krijg je de top in het oog en met de laatste krachten fiets je naar de Schwarzwald Hochstrasse. Chapeau, hier is een tentje met heerlijke koude dranken en echte Duitse küchen. Wel verdiend.

Bergen in de omgeving van Unterstmatt

De klim naar Breitenbrunnen begint in Sasbach Walden, maar eindigt vlakbij de top van Unterstmatt op de Schwarzwald hochstrasse. Daarna fiets je eenvoudig door naar Hornisgrinde. Ook de Hundseck ligt in de buurt. Meer beklimmingen vind je in het overzicht bergen in het Zwarte Woud.