Fietsen op Tenerife

fietsen op tenerife - el teide

Het was januari begin dit jaar, midden in de winter. We hadden geluk, want het was geen hele koude winter. Toch was het ook niet echt lekker om buiten te fietsen. Je moet je warm aankleden en met een beetje pech, kom je midden in een stevige bui regen terecht. Tijdens zo’n winter is het altijd leuk om fietsplannen voor het komende jaar te gaan maken. Het eerste plan wat we maakte, was voor een vakantie in maart, naar een warme plek. We besloten te gaan fietsen op Tenerife. Tenerife is een van de spaanse Canarische eilanden, waar de temperaturen in maart over het algemeen vrij goed zijn. Tenerife heeft een hoge berg midden op het eiland, de Pico el Teide. Bovendien schijnt Tenerife een geschikt fietseiland te zijn waar ook topsporters (schaatsers en fietsers) in het voorjaar heen gaan als voorbereiding op hun seizoen.

Na het boeken van de vliegtickets en het regelen van een accommodatie, werd het tijd om racefietsen te huren (we vonden het meenemen van onze eigen racefietsen toch wat lastig). Er bleek een goede racefietsverhuur in La Orotava te zitten, pro-bike hire, die de racefietsen zelfs zou afleveren bij onze accommodatie. Ideaal. Na wat emailverkeer over en weer waren de fietsen geregeld en was het aftellen tot de vakantie begonnen.

Begin maart was het dan zo ver. We pakte onze spullen en vertrokken naar Tenerife. Onze locatie bevond zich aan de noord-kant van het eiland, op ongeveer 1000m hoogte, midden in de bewolking. Volgens afspraak werden onze gehuurde racefietsen netjes afgeleverd en konden we op pad.

Valle de Guerra

Onze eerste fietstocht was er een door de Valle de Guerra. De GPS track van dit rondje hadden we op internet gevonden en het bleek een mooi route te zijn. Tijdens ons vertrek was het bewolkt en het begon zelfs een beetje te regenen, maar gelukkig duurde dit niet lang. Het rondje begon met een steile afdaling naar Ravello, Agua Garcia en Tacoronte. Vanaf daar zijn we over een vrij vlakke weg parallel aan de snelweg naar Guamasa gefietst. Vanaf dit punt werd het een hele mooie route. Vanuit Guamasa begon de afdaling door de Valle de Guerra in de richting van Tejina: een lange afdaling over rustige wegen, met een fantastisch uitzicht op het landschap. Vanaf Tejina zijn we verder afgedaald naar de kust. Dan wordt gelijk duidelijk hoe groot de verschillen in het weer op Tenerife zijn. Waar we bij vertrek vanuit ons huisje nog mist en zelfs regen hadden, is het aan de kust warm en zonnig. De warme kleren kunnen uit en de zonnebrand moet tevoorschijn gehaald worden.

Ravello

Tussen de fruitbomen door fietsen we naar het dorpje Valle Guerra. Onze route gaat verder parallel aan de kust, terug naar Tacoronte. Hier volgt de grootste uitdaging van deze route: de klim van Tacoronte naar Ravello. Dit blijkt een bizar steile weg te zijn van 1,5km met een gemiddeld stijgingspercentage van 15%. Helaas blijkt de gehuurde racefiets niet het lichte verzet te hebben dat mijn eigen racefiets heeft, dus dat werd lopen… Na deze extreme beklimming was het nog enkele kilometers terug naar ons huisje. Daar hebben we een heerlijke pizza gegeten en goed uitgerust voor de tocht van morgen naar de Pico el Teide.

Pico El Teide

De beklimming van El Teide was het fietsdoel van onze vakantie op Tenerife. Op onze tweede fietsdag zijn we vroeg weggegaan om deze reuzeberg aan te vallen. Omdat we ons op ongeveer 1000 meter hoogte bevonden, begon de tocht eenvoudig met een lange afdaling naar de kust. Via San Antonio en Guia zijn we parallel aan kust naar Santa Ursula en La Orotava gefietst. La Orotava blijkt een hele drukke stad te zijn met veel te veel auto’s. Hier moeten we even doorheen, maar het is niet het leukste deel van de route. In La Orotava stijgt de weg al behoorlijk. Het is het begin van de beklimming van de Pico El Teide. Zodra we La Orotava uit zijn wordt het gelijk een stuk rustiger en de fietstocht een stuk leuker. De weg stijgt heel regelmatig, het asfalt is prima en we fietsen lekker tussen de bomen. Naarmate we verder klimmen, wordt de begroeiing minder en ook het wolkendek laten we op een bepaald moment onder ons. We krijgen steeds vaker uitzicht op de top van El Teide. Hier kunnen we met de fiets niet komen (je kan tot ongeveer 2300 meter), maar het uitzicht is fantastisch. Sinds we het wolkendek onder ons gelaten hebben, is steeds warmer geworden en ook de lucht is erg droog. Vlak bij de tot is een restaurantje waar we een cola drinken, dan vervolgen we onze weg. De weg stijgt hier nauwelijk meer. Het landschap is kaal met enkel kale rotsen om ons heen.

Dan is het tijd om af te gaan dalen. We hebben een afdaling van ruim 30 kilometer voor de boeg. Bovenop de Teide is het asfalt erg slecht, dus we doen het rustig aan, maar gelukkig wordt het steeds beter. Het is een heerlijke afdaling. Als we in La Esparanza aankomen stoppen we even om op te warmen. De vele kilometers van afdaling hebben er voor gezorgd dat onze handen en voeten als bevroren aanvoelen. Dan gaan we verder voor de laatste kilometers naar ons huisje. Ook dit is voornamelijk afdalen afgewisseld met af en toe een hele steile klim. Moe, maar voldaan komen we uiteindelijk terug bij ons huisje. Het is een fantastische tocht geweest van 90 km, met ruim 3000 hoogtemeters. We gaan lekker eten, uitrusten en genieten van de rest van de vakantie. We gaan ons nog een paar dagen vermaken op Tenerife, zonder racefiets, maar een ding weten we nu zeker: Tenerife is een super eiland om rond te fietsen.

Hoogteprofielen

Bekijk de hoogteprofielen van de bergen die beklommen zijn tijdens de fietstochten op Tenerife: