Col de la Croix Blanche (oost)

Statistieken

3.7 %

Maximale stijging

9.5 %

Deze col ligt een beetje verstopt. Dat wil zeggen, als je in dit deel van de Pyreneeën zit, heb je waarschijnlijk de wat bekendere cols op je lijstje staan. Maar voor wie een rondje Tourmalet doet vanuit Argelès-Gazost, kan in het laatste deel deze onbekende col meepakken voor extra hoogtemeters en een leuk stuk over rustige wegen in de Noordelijke uitlopers van de bergen.

De col begint in het dorpje Trébons, hoewel je ook vanuit Pouzac (iets Zuidelijker gelegen) op dezelfde D26 kunt komen. Maar we beginnen dus in Trébons, aan het einde van het dorpje tegenover de feestzaal. De weg (D87) heet, zeer toepasselijk, de Rue des Pyrénées. Door het dorpje, langs het beekje L’Oussouet is van een klim nog niet veel te merken. Invoegen op de D26 rijden we door richting Neuilh. Hier trekt de klim alvast een eerste keer aan langs het Hôpital le Montaigu.

Bij het binnenrijden van Neuilh is links een bushokje met ernaast een kraantje. Een korte afdaling volgt en daarna de lastige finale van deze klim. Vanaf het bushokje zie je daarvan gelukkig alleen het eerste stuk anders zou je er niet aan beginnen. Naar de top is vanaf hier nog zo’n 2 kilometer. Het eerste deel tot een scherpe bocht naar rechts stijgt tot zo’n 11%. Tussen de huizen is er even respijt en dat is fijn. Na een bochtje naar links denk je de col te zien liggen: daar verderop rechts, daar loopt de weg naar toe.

Het nu volgende stuk stijgt zo’n 9 a 10%. Aangekomen bij het punt dat we zojuist zagen, draait de weg naar links en hier volgt het zwaarste stuk. Stijging tot zo’n 14% en trekken aan het stuur is nodig om nog enigszins vooruit te komen. Het duurt gelukkig niet al te lang alvorens we op een T-splitsing komen en rechtsaf slaan. Een goeie 200 meter verder staat het witte kruis dat de col zijn naam geeft. Er is een bord met een legende (in het Frans) en ook hier een kraantje. Het uitzicht naar de ene kant is best aardig, aan de andere kant staan koeien in de wei. Hiervoor hoef je niet per se naar boven te klimmen.

Vanaf hier kun je het eerder genoemde rondje afmaken door de borden Arrodets-ez-Angles te volgen en daarna Juncalas. Na een poosje kom je dan op de weg tussen Lourdes en Argeles waar een voie verte je over vlakke wegen terugbrengt naar Argelès.

Bergen in de omgeving van de Col de la Croix Blanche

In de buurt vind je bekende beklimmingen zoals de Col du Tourmalet en de Col du Soulor. Ook de klim naar het mooie Lac d’Estaing ligt in de omgeving. Meer beklimmingen vind je in het overzicht bergen in de Pyreneeën.