Col du Platzerwasel

7.7 %

Maximale stijging

10.9 %

De Col du Platzerwasel is een zeer pittige klim vanuit Sondernach. In 7 kilometer stijg je ruim 500 hoogtemeters, een gemiddelde stijging van 7,7%. Dit gemiddelde geeft echter een wat vertekend beeld. Er zitten namelijk 2 vrijwel vlakke stroken in die het gemiddelde omlaag halen, maar wel een prettige afwisseling zijn tijdens deze steile kilometers. De klim begint in Sondernach, op de y-splitsing met de Petit Ballon. Je neemt de rechterafslag die al direct steil omhoog loopt. Even fiets je nog door het dorpje en daarna fiets je het bos in. Het is onverminderd steil, met uitzondering van de twee vlakke stroken. Bordjes langs de kant van de weg geven dan ook steeds een stijging van ruim 9 procent aan. De laatste kilometer is zelfs 10% gemiddeld en het is dan ook heel fijn om uiteindelijk het bordje te zien dat de Col du Platzerwasel aangeeft. Het bord staat echter net niet op de top, die ligt een bocht verder bij een parkeerplaats.

Nu je de top bereikt hebt, kan je natuurlijk omkeren en afdalen, maar voor een rondje kan je ook doorrijden naar de Route des Crêtes. Na een korte afdaling moet je dan nog even verder klimmen: er volgt nog een kilometer van 8% voordat het echt eenvoudiger wordt.

Bergen in de omgeving van de Col du Platzerwasel

Vlakbij deze zware klim vind je de Petit Ballon en de klim naar Markstein. Ook kan je gemakkelijk de zuidzijde van de Col de Bramont beklimmen. Meer cols vind je in het overzicht bergen in de Vogezen.