Collet de Tamié

4.0 %

Maximale stijging

6.8 %

De klim naar de Collet de Tamié begint in Faverges en is ruim 10 km lang. Het is niet te steil, één van de makkelijkere beklimmingen in de omgeving. De eerste kilometers is het nog vrij druk, maar het wordt steeds rustiger. Halverwege kom je de afslag naar skioord La Sambuy tegen en een aantal kilometer verderop de abdij van Tamié. De torens van de abdij zijn al van ver te zien.

Daarna kom je bij de Col de Tamié. Hier is niet veel te beleven, enkel een bordje dat de col aangeeft. Vlak na de col kan je rechtdoor naar La Rochiaz, maar je kunt ook linksaf slaan om nog wat hoger te klimmen. Je komt nu op het steilste stuk van de klim dat door het bos heen loopt. Even verderop kom je dan langs het Fort van Tamié, een leuke plek voor een uitstapje. Je schijnt hier mooi te kunnen wandelen en ook voor kinderen is er van alles te doen. De klim loopt echter nog wat verder, naar de Collet de Tamié. Ook hier staat enkel een bordje dat de top aangeeft. Daarna volgt dan eindelijk de afdaling.

Bergen in de omgeving van de Collet de Tamié

In de buurt van de Collet de Tamié vind je de klim naar skioord La Sambuy, de Col de l’Arpettaz en de Col des Cyclotouristes. Meer beklimmingen vind je in het overzicht bergen in de Franse Alpen.