Kühtai Sattel

6,5 %

Maximale stijging

13,6 %

In Oetz begint de klim naar de top van de Kühtai Sattel. 18,5 kilometer klimmen met een gemiddelde stijging van 6,5%. Dat komt neer op bijna 1200 hoogtemeters, een flinke klim dus. Je zou de klim in tweeën kunnen delen. De eerste 9 kilometer tot Ochsengarten en het restant tot de top.

Oetz is een druk dorpje, maar zodra je de afslag naar Kühtai neemt wordt het een stuk rustiger. Wel wordt het direct steil en even loopt het stijgingspercentage op tot 10%. Ook in de kilometers die volgen tot Ochsengarten moet er flink geklommen worden. Hier stijgt het voornamelijk tussen de 8 en 9,5% met hier en daar een uitschieter naar boven. Het dal wordt snel kleiner, terwijl de dorpjes elkaar in rap tempo opvolgen. Je fietst door een soort bos en het is heel rustig op de berg. Dat is fijn klimmen. Er volgen 2 secties van 12%, maar deze duren niet lang. Vlak voor je Ochsengarten in fietst is opnieuw een steile strook.

In het dorp is het eenvoudiger en er volgen enkele vals platte kilometers. Dan volgt het tweede deel van de klim. Dit deel is zeer onregelmatig met halverwege een hele zware kilometer. Daar hoef je nog niet aan te denken als je Ochsengarten uit fietst want het begint eenvoudig. Zodra je echter een kort bochtje naar links maakt, zie je de weg voor je omhoog lopen. Hoe steil het echt is, is moeilijk te zien, maar de benen laten weten dat het echt flink stijgt. Je fietst een galeria in waar je aan de scheefheid van de deurtjes een beter beeld krijgt van de stijging.

Dit stuk lijkt eindeloos te duren, maar is toch ineens voorbij. Het vlakt af en de klim wordt makkelijker. Nu kan je misschien een beetje genieten van het mooie landschap waar deze klim doorheen loopt. Er volgen nog wat steile stroken waar de stijging oploopt tot 10 – 12%, maar deze duren niet lang en worden steeds opgevolgd door eenvoudige stroken. Je passeert het stuwmeer en dan kom je in Kühtai. De top is nog wat verder en na een laatste steile strook bereik je de top. Hier bevinden zich verschillende skiliften, souvenirwinkeltjes en hotels, met name voor de wintersport.

Bergen in de omgeving van de Kühtai Sattel

In de buurt van de Kühtai Sattel vind de Kaunertaler Gletscherstrasse, de klim door het Pitztal en de klim naar Jerzens. Meer beklimmingen vind je in het overzicht bergen in de Oostenrijkse Alpen.