Fietsen in de Jura

Fietsen in de jura

De Jura is een middelgebergte op de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. We zijn er al verschillende keren langs gereden tijdens vakanties in de Franse Alpen, maar nog nooit zijn we er gestopt om zelf te fietsen. Dit jaar hebben we daar verandering in gebracht. Na een heerlijke week fietsen in de Alpen, zijn we op de terugweg gestopt in de Jura om daar een aantal dagen te fietsen.

We rijden naar Chancia, een klein dorpje aan het Lac de Coiselet. We vinden er een camping waar we een klein, rustig plekje aan het meer kunnen krijgen. De zon schijnt nog op het moment dat we de tent opzetten, maar we zien de lucht al dichttrekken. Niet veel later komt de regen met bakken uit de hemel. Hopelijk is het morgen beter weer, zodat we een mooie tocht kunnen fietsen…

Lac de Vouglans

De volgende morgen is het gelukkig droog, dus we gaan op pad. Er staat een rondje om het Lac de Vouglans op het programma. Dit schijnt, met een lengte van 35 kilometer, het grootste meer van Jura te zijn. Ons rondje begint in Chancia. Na nog geen 2 kilometer gefietst te hebben, slaan we rechtsaf voor de Côte de Montcusel. Een bordje langs de kant van de weg waarschuwt ons dat het nog 4,2 kilometer fietsen is naar Montcusel en dat dat met een stijgingspercentage van 10% zal zijn. Dat is een mooie opwarmer, maar het blijkt nog niet alles te zijn. Ik zie ook 14 en 15% op mijn kilometerteller voorbij komen. Ook de tweede kilometer stijgt met 10%. Daarna volgen kilometers van 8% en 6%, dat is toch een stuk prettiger fietsen. Onze eerste kennismaking met de Jura is een behoorlijk zware helling. Hoe zal de rest van de tocht verlopen?

De vervolg van de route blijkt een stuk eenvoudiger te zijn, al is het wel continue stijgen en dalen. We vinden het een beetje lijken op fietsen in de Belgische Ardennen, alleen zijn de heuvel daar wat minder hoog.

Hoewel we een rondje rond het Lac de Vouglans fietsen, hebben we zelden echt uitzicht op het meer. De Jura blijkt behoorlijk bebost te zijn en vaak belemmeren de bomen ons zicht op het water. Toch komen we af en toe op mooie, speciaal aangegeven uitzichtpunten en dan is het uitzicht echt fantastisch.

Als we bijna het meer rond zijn, komen we langs een stuwdam. Een enorm betonnen bouwwerk. We stoppen even om de dam eens goed te bekijken. Dan fietsen we verder naar de camping. Het is nu nog maar een klein stukje. Onze eerste fietstocht in de Jura is ons goed bevallen. Bij goed weer doen we morgen weer een mooie tocht.

Lac de Vouglans

Lac de Coiselet

We hadden eigenlijk een rondje in de buurt van Oyonnax op het programma staan, maar er is slecht weer op komst. De buienradar laat ons een enorm regenfront zien dat langzaam naar ons toe trekt. Er wordt zelfs gewaarschuwd voor lokaal overstromingsgevaar, dus we passen onze plannen aan. We gaan weer een rondje om een meer fietsen, het Lac de Coiselet. Dit meer ligt ten zuiden van de camping en een rondje eromheen zou ongeveer 50 kilometer moeten zijn.

Het rondje is weer vrij vlak. We fietsen langs de oostkant van het meer naar het zuiden. Het asfalt is erg korrelig. Dit fietst niet zo lekker, maar we hebben wel steeds mooi uitzicht op het Lac de Coiselet. Bij Thoirette kunnen we het meer oversteken, maar dat doen we nog niet. Dan zou het wel een heel kort rondje worden. We rijden verder naar het zuiden langs het meer. Het valt op hoe rustig het eigenlijk is op de wegen. Er is nauwelijks verkeer en we komen dan ook bijna niemand tegen.

Bij Boloson willen we wel graag de oversteek over het Lac de Coiselet maken. Dat blijkt nog best even zoeken te zijn. We zien een spoorlijn het water over gaan, maar daar mogen wij niet fietsen. Uiteindelijk zien we dat de spoorbrug over het water ook nog een beneden verdieping heeft. Aan de andere kant van het meer komen we ook gelijk het steilste stukje van het rondje tegen. Een paar honderd meter stijgt de weg met 7 – 8 – 9%. De rest van de route golft de weg. Steeds weer een stukje stijgen met 4 – 5% en dan weer dalen. We maken er dit keer maar een intervaltraining van. Na twee uurtjes fietsen zijn we terug op de camping. Gelukkig op tijd voor de regenbuien.

Fietsen in de Jura

De Jura blijkt een fantastisch gebied te zijn om te fietsen. Het is er erg mooi, maar vooral ook erg rustig op de wegen. Dat maakt het een ideaal fietsgebied. De Jura is erg groen. Dat is natuurlijk mooi, maar er is ook regen nodig om dit groen te houden. Tijdens ons verblijf in de Jura hebben we erg veel regen gehad, maar we gaan er graag nog eens terug om de rest van de Jura te verkennen. Maar dan hopelijk wel met iets beter weer.