Een mooie fietstocht naar de Schilberg

Kapel op de top van de Schilberg

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het intekenen van alle klimmetjes die we fietsen op een kaartje van Zuid-Limburg . In de jaren dat we nu in Limburg wonen, hebben we er al heel wat gefietst, meer dan er momenteel ingetekend staan. Het lastige is alleen dat we lang niet iedere helling uit ons hoofd weten. Daarom gebruiken we de overzichtskaart nu bij het plannen van onze fietstroutes. Zo weten we precies waar we recentelijk nog niet geweest zijn en ontdekken we ook nog wat nieuwe klimmetjes.

Eén van de heuvels die we wel kenden, maar die nog niet in het overzicht stond, is de Schilberg in Slenaken. De Schilberg is een smalle, redelijk steile klim vanuit het dorp naar de grens met België. Omdat het vanuit Sittard een flink eind fietsen is naar Slenaken, komen we hier niet zo vaak. Jammer, want het is hier echt heel mooi.

We beginnen onze fietstocht echter eenvoudiger. We fietsen naar Berg en vanuit daar fietsen we over de LF3 langs het Juliana kanaal naar het zuiden. Dit stuk route is vlak, maar door de stevige wind moeten we toch nog flink doortrappen. 25 kilometer later staan we in Meersen en zien we links van ons de heuvels verschijnen.

Bemelen

AGR timing bemelerbergOnze eerste heuvel op het programma is de Bemelerberg, vooral bekend van de Amstel Gold Race. We zijn niet enigen die vandaag op de fiets zijn. Naast de deelnemers aan Limburgs Mooiste toertocht zijn er veel groepen fietsers die van het mooie weer genieten. Te midden van twee andere groepen fietsen wij dan ook de Bemelerberg op en dan doen we natuurlijk toch iets meer ons best om zoveel mogelijk wielrenners in te halen.

Boven eten we even een broodje en kunnen de armstukken uit. Het is inmiddels lekker warm geworden. We vervolgen onze tocht richting Margraten. Om hier te komen, fietsen we over de Trichterweg. Steil is het niet, maar door het vals plat van deze weg kunnen we toch niet echt lekker doorfietsen. Na Margraten fietsen we verder naar het zuiden, door kleine dorpjes zoals Bruisterbosch en Banholt. De weg golft hier rustig door de mooie Limburgse heuvels. Het is hier geen meter vlak, maar het uitzicht is hier geweldig.

Schilberg

Na een snelle afdaling vanuit Hoogcrutz komen we aan in Slenaken voor het doel van onze tocht: de Schilberg. We fietsen het dorp in en slaan dan rechtsaf de berg op. De weg splitst zich direct om tegenliggers via een ander smal weggetje te leiden. Na de splitsing stijgt het gelijk flink, dus het tempo gaat drastisch omlaag. Enkel honderden meters verder komen de wegen weer bij elkaar en vlakt het iets af, maar we zijn nog niet boven. Ondertussen komen de deelnemers aan Limburgs Mooiste ons met hoge snelheid tegemoet. Zij fietsen deze berg in tegengestelde richting en gelukkig zien ze ons op tijd zodat we zonder botsingen aan het laatste steile stuk van de Schilberg kunnen beginnen. Het wordt hier niet meer zo zwaar als in de eerste helft en niet veel later bereiken we de kapel op de top.

De Planck

bevoorrading van Limburgs Mooiste in GulpenHoewel de Schilberg het doel van deze fietstocht was, fietsen we toch nog even verder. We gaan de grens over en dalen af naar Ulvend. De meeste heuvels in België zijn wat langer dan in Nederland, en dat geldt ook voor deze afdaling. Heerlijk om zo naar beneden te fietsen. Na deze mooie afdaling zijn we in Sint-Martens-Voeren en hier slaan we linksaf om weer terug te gaan naar de grens. We fietsen de klim via Krindaal naar de Planck, een klim van 1,5 kilometer en een gemiddelde stijging van 5%. Ook hier zijn we niet de enigen die naar boven willen fietsen, want er gaan verschillende mensen per ligfiets omhoog. Dat gaat toch wel wat moeizamer, dus we zijn blij dat wij een gewone racefiets hebben.

Na de Planck dalen we weer af naar Slenaken en bepalen we onze route voor de terugweg. Vanwege de enorme drukte in verband met Limburgs Mooiste besluiten we makkelijke, brede wegen te nemen. Gulpen is onze volgende tussenstop. Hier blijkt de bevoorrading voor de toertocht en het is nog een hele uitdaging om hier in tegengestelde richting doorheen te komen. Er staat een bizar lange rij wielrenners te wachten tot ze aan de beurt zijn voor de snacks, zelfs door de bocht een zijstraat in. We horen iemand zeggen dat hij al een half uur staat te wachten en deze persoon staat nog lang niet vooraan. Wij zijn blij dat we onze eigen route hebben en zelf snacks en broodjes bij ons hebben.

We vervolgen onze route en komen enkel in Schin op Geul nog een vrij steile helling tegen: de klim langs het station. Daarna fietsen we over gemakkelijke wegen naar huis terug. We hebben inmiddels de wind in de rug, dus dat gaat lekker snel. Zo zijn we mooi op tijd terug om voor de tv de Giro te bekijken en te zien hoe de profs het ervan af brengen in het Italiaanse hooggebergte.