Strava’s nieuwe route tool in de praktijk getest

Strava route door de Voerstreek

Strava is de welbekende app waarmee wielrenners hun activiteiten kunnen bijhouden. Op elk parcours liggen wel een aantal ‘Strava segmenten’ waarop klassementen bijgehouden worden. Heel leuk en zelfs verslavend. Sinds half mei heeft Strava veel van de functies achter de zogenaamde betaalmuur gezet. Dat wil zeggen dat een abonnement (à € 5 per maand) afgesloten moet worden om alle features te kunnen blijven gebruiken. 

Maar goed, met een abonnement is ook de nieuwe route tool beschikbaar gekomen. Enerzijds is dit een tool waarmee je op de kaart eenvoudig rondjes uit kunt zetten. Het aardige hieraan is dat gebruik gemaakt wordt van de data die Strava heeft over wegen en fietspaden en je dus kunt zien waar veel of weinig gefietst wordt. Lastiger is dat een reeds opgeslagen route wel bewerkt kan worden, maar ergens halverwege een extra lusje toevoegen of de route omdraaien kan volgens mij nog niet.

Aan de andere kant (en alleen beschikbaar in de mobiele app) zijn de zogenaamde ‘voorgestelde routes’ ook nieuw. Via je profiel > routes kom je hierbij uit en op basis van een aantal instelbare filters worden er een aantal routes voorgesteld die je direct kunt opslaan en gaan fietsen. Dit hebben we geprobeerd en in deze blog wil ik onze ervaringen delen.

Strava's route door de Voerstreek

Door de Voerstreek

Het doel was om een door Strava voorgesteld rondje op de racefiets te rijden in de Voerstreek, omdat we daar de weg niet zo goed kennen als in Zuid-Limburg. We wilden een route met veel klimmen, van zo’n 80 kilometer over asfalt. Dat is eenvoudig in te stellen via de filters en 3 voorgestelde routes kwamen eruit naar voren. Je ziet direct het aantal kilometers en hoogtemeters en het rondje wordt op de kaart weergegeven. So far, so good!

De GPX track werd naar mijn Garmin Edge verstuurd en we konden vertrekken. Dat wil zeggen, eerst met de auto naar Mesch, want daar kun je handig parkeren aan de Langstraat. 

Over de grens

Memorial Americain

Het eerste stuk brengt ons snel en vlak dwars door de Voerstreek door achtereenvolgens ‘s Gravenvoeren, Schophem en Sint-Martens-Voeren alwaar we de Veurs beklimmen. Boven slaan we rechtsaf richting Aubel. Dan is het een behoorlijk stuk over een drukke weg, de N608 gevolgd door de N612 maar komen we wel langs het indrukwekkende ‘Memorial Americain’. We vragen ons nadien af of dat stuk over drukke N wegen niet te vermijden was geweest.

Vervolgens moeten we volgens de route ineens van de weg af: er is hier enkel een boerderij en daar is echt geen asfalt. We stoppen dus maar om even goed te kijken en besluiten vervolgens door te rijden op deze N612 tot Henri-Chapelle. Dat scheelt een stuk off road, maar direct leveren we ook een aantal hoogtemeters in. 

Onbekende wegen

De rest van de route is echter prachtig. We komen op stukken waar we zelf anders wellicht niet gereden hadden en de route leidt ons dwars door Verviers wat wel echt gemakkelijk ging. Vlak buiten Verviers, in Pepinster doemt ineens ook een flinke, nieuwe klim op. Dat blijkt de Rue Golettes te zijn, met vooral een pittig eindschot. Vervolgens is ook de klim naar en door Olne nieuw voor ons (Côte de Nessonvaux), maar deze is een stuk gematigder.

Een stukje verderop moeten we nog een stuk langs een drukke weg om bovenop de volgende klim in Ayeneux te komen. Soms is het ook niet anders in dit deel van België. Anders dan in Nederland zijn er niet overal fietspaden en dan moet je soms over nogal drukke wegen met de fiets. Maar goed, dan waardeer je de rustige stukken des te meer zullen we maar zeggen.

Snel door Visé

Het laatste stuk van de route is wat bekender, niet in de laatste plaats omdat we een stuk langs de snelweg rijden richting Visé. Rijden we hier met de auto dan zijn we meestal bijna thuis en dat is in dit geval ook zo. Wel moeten we Visé zelf nog even door en dat is met deze route een fluitje van een cent. Zo zijn we snel aan de andere kant en is het nog maar een klein stukje naar de auto in Mesch.

Ervaringen met Strava’s route tool

Uitzicht route d'americain

Al met al heeft de voorgestelde route zo zijn voors en tegens: het is leuk om in een andere omgeving te fietsen en niet zelf heel diep over de kaart te buigen om een mooie route uit te zetten. Anderzijds is het filter ‘asfalt’ in combinatie met ‘heuvelachtig parcours’ niet waterdicht. Wij werden in elk geval onaangenaam verrast door het stuk off road dat de route voorstelde (maar we uiteindelijk zelf oversloegen). Wat zou je in de bergen doen in zo’n geval vraag ik me dan wel af: dan zijn er niet zoveel wegen om een makkelijk alternatief te bedenken. Het navigeren door drukke steden zoals Verviers en Visé in deze route is me wel erg bevallen. Maar het aantal grote N wegen waar we overgestuurd zijn viel me dan weer een beetje tegen. 

Tenslotte noem ik een paar zaken die in de huidige versie nog een beetje lastig zijn. Als eerste is de richting van een route niet direct duidelijk is: ga je nou met de klok mee of andersom? Even goed kijken (idealiter op de desktop) helpt daarin wel! Maar met de voorgestelde routes alleen beschikbaar in de mobiele app is dat nog een heel gedoe. Daarnaast krijg je steeds 3 voorgestelde routes voor een set filters, je kunt niet om meer vragen. Pas je een filter aan en ga je daarna weer terug naar je oorspronkelijke filters, dan krijg je weer 3 nieuwe voorgestelde routes, maar is er geen mogelijkheid om de oorspronkelijke voorstellen te zien. Tenslotte is het delen van een voorgestelde route niet zo duidelijk. Als ik een leuk rondje vind, is het steeds weer een zoektocht hoe ik die dan met een ander kan delen zodat de ander ook wat met het rondje kan aanvangen.

De ervaringen beschreven in deze blog lijken op basis van één poging met de nieuwe tool. Inmiddels hebben we meerdere rondjes met deze tool gereden met vergelijkbare ervaringen.

Gerelateerde artikelen

Dit bericht werd geplaatst in de categorie racefiets door .

Reacties

Plaats een reactie