Het Zwarte Woud bij 30+ graden

Zwarte Woud: uitzicht op de Rijnvallei

Als je een vakantie of weekendje weg plant, dan hoop je natuurlijk op goed weer. Ook wij. Nadat we tijdens onze vakantie vorig jaar in de Franse Alpen te maken hebben gehad met veel regen, was dat wel het laatste waar we op zaten te wachten. Gelukkig zagen de weervoorspellingen voor onze vakantie in het Zwarte Woud er goed uit. Het werd zelfs een beetje té goed weer.

Op zaterdag 27 juni vertrokken we richting Duitsland. Na een ruime 4 uur rijden, waarbij de laatste wegtrekkende regenbuien ons doen herinneren aan de vakantie van vorig jaar, komen we bij de camping in Erbersbronn. In dit gehucht zelf is niets te beleven, maar in het nabijgelegen Forbach is gelukkig (iets) meer bedrijvigheid. We zetten de tent op en verheugen ons op de fietstocht van morgen.

Hundseck

Hundseck (Zwarte Woud)Op onze eerste fietsdag beginnen we met de klim naar Hundseck. De camping bevindt zich aan deze klim, dus de eerste relatief steile kilometers kunnen we overslaan. Voor ons is het begin van deze beklimming dus eenvoudig. Met een stijgingspercentage rond de 4% fietsen we rustig naar boven. Het blijkt een erg mooie klim te zijn: veel bossen, nauwelijks gemotoriseerd verkeer en over redelijk goed asfalt slingert de weg naar boven toe. In het dorpje Hundsbach splitst de weg. Om de Hundseck te bereiken nemen we de bocht naar rechts en blijven we de L80B volgen. De klim wordt iets zwaarder, maar steiler dan 7% wordt het niet. Zonder veel moeite bereiken we Hundseck.

We fietsen verder en via een lichte afdaling komen we in Sand. Bij het stoplicht slaan we linksaf en er volgt een supersnelle afdaling. De afdaling is zo fijn dat ik zelfs het uitzichtpunt helemaal over het hoofd zie. Zes kilometer verder is de pret voorbij. We zijn in Sickerwald en worden verrast door een hele steile kilometer van gemiddeld 12%. Langzaam fietsen we naar boven, maar eerst trekken we ons jasje nog even uit. Het is inmiddels erg warm geworden.

Na deze korte, steile klim volgen eenvoudigere, maar hele mooie kilometers. We fietsen naar Ottersweier en tussen de boomgaarden door naar Lauf. Zo komen we ongemerkt in Sasbachwalden waar de klim naar Breitenbrunnen begint.

Breitenbrunnen

Het is inmiddels behoorlijk warm en we zien de weg voor ons gelijk flink stijgen. We stoppen nog even om een muziekje aan te zetten en dan beginnen we met deze zware opgave. Het stijgt meteen met dubbele cijfers terwijl we met een links bocht door het dorp heen draaien. Na enkele honderden meters vlakt het gelukkig iets af. We komen nu in de bergweides terecht. Het blijft hier relatief gemakkelijk met stijgingspercentages rond de 7-8%, maar zo ervaren we het niet. Door het open landschap is er totaal geen beschutting tegen de brandende zon en de eerste haarspeldbocht komt maar langzaam in zicht. Na 6 kilometer van gemiddeld 9% komen we dan eindelijk bij Ortsteil Brandmatt. Niet veel later fietsen we het bos in. De schaduw geeft wat verkoeling, maar het blijft zwaar. Als we langs ‘Brandreuttel’ komen vlakt de klim helemaal af tot vals plat. Dat gaat makkelijk! We passeren een bord dat aangeeft dat we in Breitenbrunnen zijn en weten dat we (bijna) boven zijn. In de verte loopt de weg in rechtse bocht omhoog, maar het is niet ver meer voordat we de Schwarzwald Hochstraße bereiken.

Na een korte pauze om even bij te komen van deze zware beklimming, volgen we de Schwarzwald hochstraße totdat we weer bij Hundseck komen. Bij een restaurantje genieten we hier van een welverdiende, typisch Duitse lunch.

Warmte in het Zwarte Woud

De zondagse fietstocht was warm, maar toch bleek dit nog één van de koelere dagen in de week te zijn. Iedere dag werd het een beetje warmer. Dinsdag hebben we een tweede tocht gefietst. We zetten de wekker om 7 uur en hopen door vroeg weg te gaan de warmte een beetje voor te zijn.

Onze camping bevindt zich in het murgtal en hier loopt een fietsroute doorheen. Van een andere campinggast hebben we vernomen dat deze ook voor de racefiets geschikt zou zijn. Vol goede moed gaan we op pad. Van Raumünzach tot Forbach is dit inderdaad een fantastische weg. Mooi asfalt, geen verkeer en volledig beschut door de bomen. Dit is een heel goed alternatief voor de drukke autoweg die aan de andere kant van de rivier de Murg loopt.

Van Forbach tot Gernsbach is de route iets minder geschikt voor racefietser. We moeten over een stuk onverharde weg fietsen en daar houden we niet van. Toch komen we zonder problemen in Gernsbach aan en hier verlaten we Murgtal fietsroute.

We moeten klimmen, maar het is inmiddels al best warm. We fietsen naar Loffenau, maar daar stopt de klim niet. We moeten nog even verder. De planning was om naar de Teufelmuhle te fietsen, maar we hebben erg veel last van (steek)vliegen en de warmte en besluiten om deze berg over te slaan. In plaats daarvan rijden we gelijk door naar Bad Herrenalp en Gaggenau. Hier hebben we weer een heerlijke lunch en dan is het tijd om terug naar de camping te gaan.

Allerheiligen watervallen

Schwarzwald hochstrasseHet is inmiddels nog warmer, temperaturen boven de 35 graden worden verwacht, dus voor onze laatste fietstocht staan we nog eerder op. De wekker gaat al om 6 uur. We zijn inmiddels op een camping bij Bad Peterstal en fietsen richting Oppenau. Nu is het nog lekker koel!

In Oppenau beginnen we aan de klim naar Ruhestein. De klim gaat langs de Allerheiligen watervallen en is erg rustig. Je fietst het grootste deel van deze 19 kilometer lange klim tussen de bossen en hebt dus erg veel beschutting. Het is wel erg onregelmatig. Afgezien van enkele steile kilometers in het midden, is dit een eenvoudige klim. De laatste kilometers zijn zelfs bijna vlak. Toch vind ik dit wel een van de mooiste beklimmingen in het Zwarte Woud. Bij Ruhestein komen we de Schwarzwald hochstraße op. Hier slaan we rechtsaf richting de Schlifkopf.

De weg golft hier rustig over de bergtoppen. Ondanks dat het nog geen 10 uur is, begint het al warm te worden. Wij hebben alleen nog de snelle afdaling vanaf Alexanderschanze te gaan voordat we weer op de camping zijn en ons fietsavontuur in het Zwarte Woud afsluiten.

Al met al hebben we een heerlijke week gehad, maar door de extreme hitte hebben we niet zoveel gefietst als we gepland hebben. Toch is dit gebied heel geschikt om te racefietsen: rustige wegen, hele mooie beklimmingen en zelfs leuke restaurantjes waar je tijdens een fietsen kunt lunchen. We hebben dus een goede reden om hier nog eens terug te komen!