Waalse Pijl 2015

Weg asfalt

Eindelijk is het zo ver. Midden in het Hemelvaartweekend staat de Waalse Pijl 2015 op het programma. De afgelopen weken hebben we hard getraind voor deze cyclo. Met verschillende lange tochten hebben we geprobeerd ons zo goed mogelijk voor te bereiden voor deze tocht van 176 kilometer en bijna 3500 hoogtemeters.

De Waalse Pijl staat bekend als één van de zwaardere Belgische cyclo’s. Nu hebben we een kortere versie van deze tocht vorig jaar ook gefietst, dus we weten een beetje wat ons te wachten staat: heel veel heuvels met vooral aan het einde nog een aantal zware, steile beklimmingen.

Spa

Vanwege de lengte van de tocht wilde we vroeg starten. De wekker ging daarom al om half vijf. Alle spullen stonden al klaar en na een snel ontbijt konden we op pad. De reis is voorspoedig verlopen en rond 7 uur fietsten we door de start in Spa. Het was nog vrij koud, maar gelukkig droog en vol goede moed begonnen we aan onze Waalse Pijl.

Spa ligt vrij laag en de cyclo begint gelijk met twee mooie beklimmingen: de Côte de Creppe en Le Rosier Ouest. Na ongeveer 10 kilometer ben je boven, heb je de eerste 300 hoogtemeters van de dag gehad en ben je gelijk lekker opgewarmd. Er volgt een hele mooie, lange afdaling die je via Stoumont en Targnon naar de voet van de volgende klim brengt.

Roche à Frêne

De hele dag zullen beklimmingen en afdalingen elkaar opvolgen. Er is nauwelijks een meter vlak. De eerste zware beklimming komen we tegen direct na de eerste bevoorrading, de Côte de Roche à Frêne. Met 2 kilometer van gemiddeld 9% is dit een behoorlijk pittige helling. De helling is echter wel vrij regelmatig en extreme stijgingspercentages kom je hier niet tegen. Die worden voor later bewaard.

Na deze zware helling komen we weer op het parcours van de 135 kilometer versie van de Waalse Pijl. Dit is bekend terrein voor ons, want hier hebben we vorig jaar ook gefietst. Het is hier gelijk een stuk drukker met fietsers van deze kortere afstand. We fietsen over de Ancienne Barrière en de Côte de Saint-Jacques. Hier hebben we de gelegenheid om bij een drink&go de bidons nog eens bij te vullen voordat we bij bevoorrading 2 zijn.

Stockeu

Er volgen nu enkele relatief gemakkelijke kilometers. Via de Ville du Bois hobbelen we rustig over het plateau. Hier kunnen we nog even onze krachten sparen voordat de echte zware heuvels beginnen. Bij kilometer 135 is het dan zover. Via een steile afdaling komen we voor het eerst in Stavelot en na een hele scherpe haarspeldbocht begint de Stockeu direct. Het eerste deel fiets je tussen de huizen door met stijgingspercentages tussen de 10 en 12%, maar dat is slechts om op te warmen. Zodra je de bebouwing achter je laat en de bossen infietst, zie je de toch al steile weg nog wat steiler worden. Het stijgt hier zeker tot 20%, maar gelukkig duurt dit niet lang. Na dit hobbeltje neem de helling normalere vormen aan, maar zwaar blijft het tot bovenaan.

De hellingen volgen elkaar nu snel op. Na de zware Stockeu met bijbehorende afdaling staat de volgende klim alweer te wachten: de Wanneranvalle. Dit is een alternatieve zijde van de bekendere Côte de Wanne. Hoewel deze helling lang niet zo zwaar is als de Stockeu, beginnen de kilometers inmiddels wel te tellen. Eenmaal bovengekomen kunnen we voor de laatste keer de bidons bijvullen en nog wat zoete snacks eten voor wat extra energie om de laatste kilometers door te komen.

Thier de Coo

Het parcours van de Waalse Pijl maakt hier een lusje rondom Stavelot. Dit stadje ligt in een dal en het lijkt erop dat je het alleen kunt verlaten via hele steile wegen. De Thier de Coo, de laatste zware helling van vandaag, is hierop geen uitzondering. Na een mooie afdaling over een doorgaande weg slaan we af en overbruggen we via kort bochtje gelijk heel wat hoogtemeters. Het moeilijkste stuk moet nu nog komen. Er lijkt geen eind aan deze klim te komen en in een flauwe, linkse bocht kom je het zwaarste stuk tegen.

Na deze helling leidt de route ons in een kleine 30 kilometer naar de finish in Spa. Voordat we aan de laatste klim (Côte de Rosier Est) beginnen, vallen de eerste druppels regen. Het is de hele dag geen superweer geweest. Veel bewolking en af en toe een spetter, maar nu begint het serieus te door regenen. De laatste afdaling zullen we dan ook over een natte weg moeten fietsen. Zonder problemen, maar helemaal doorweekt komen we uiteindelijk aan bij de finish. De heerlijk ruikende braadworsten die bij de finish verkocht worden slaan we over. We kiezen ervoor om snel warme, droge kleding aan te trekken. Het was een fantastische, maar zware tocht. We hebben de hele dag op de fiets gezeten en rijden moe, maar voldaan weer richting huis.

Gerelateerde artikelen

Hoogteprofielen

Bekijk de hoogteprofielen van de belangrijkste hellingen uit de Waalse Pijl 2015

Dit bericht werd geplaatst in de categorie racefiets door .

Reacties

Plaats een reactie