Fietsen in de Belgische Ardennen

col de haussire

Eind mei vertrokken we naar de Belgische Ardennen om een weekje lekker te trainen op de racefiets. We verbleven in een gezellig huisje in de buurt van La Roche-en-Ardenne, een plaatsje aan de rivier de Ourthe in de Belgische provincie Luxemburg. Hier zit je middenin de heuvels van de Belgische Ardennen en kan je heerlijk fietsen. Van te voren hadden we alvast wat leuke fietsrondjes opgezocht op het internet, dus met de fietstochten zou het zeker goed gaan komen.

‘De mooiste kilometers van de Ardennen’

Na een stevig ontbijt fietsten we op zondag onze eerste tocht. De route voor dit rondje hadden we gedownload van gpstracks.nl en de titel sprak ons erg aan: ‘De 100 mooiste van de Ardennen’. Bovendien startte dit rondje om de hoek bij ons huisje, bij de kerk in het plaatsje Jupille. Wat wij niet wisten, maar waar we algauw achterkwamen, is dat onze tocht zou beginnen met een klim naar Warisy en Hodister. Pittig, zeker als je net het ontbijt achter de kiezen hebt. Boven komen we even op adem en dan vervolgen we onze tocht. We fietsen verder naar Genes, Halleux, Vecmont, Mierchamps, Belle Vue (waar het uitzicht inderdaad mooi is), Erneuville, Ortho, Nisramont, Grande Mormont en Wibrin. In Wibrin start de lange, maar niet al te zware klim richting Odeigne. Vervolgens komen we in Amonines nog een leuke verrassing tegen: een stukje weg waar het tot 13% stijgt… We dachten nu bijna terug bij ons huisje te zijn, maar de route had nog een lusje langs Cielle voor wat extra hoogtemeters. Na deze lus leidt de route ons via de grote weg terug naar huis. Dat waren inderdaad 100 hele mooie kilometers door Belgische Ardennen.

Baraque fraiture

De weersvoorspellingen zijn deze week niet al te best. Maandag houden we een rustdag, omdat we geen zin hebben om helemaal nat te regenen. De weersverwachting voor dinsdag is ook niet al te best, maar na de rustdag van maandag willen we toch graag fietsen. Ons rondje heet ‘Velomediaan noord’. We beginnen met de beklimming van de Baraque Fraiture. 16 km klimmen vanuit La Roche, maar niet al te steil. Halverwege deze klim hebben we nog even een verplichte pauze in verband met een lekke band, maar na reparatie bereiken we gemakkelijk de top. Ondertussen begint het ook te regenen, maar gelukkig niet te hard. Het is inmiddels bijna een traditie geworden: bijna iedere vakantie hebben we minstens 1 fietsdag waar we nat moeten regenen. We rijden nog even door naar het gehucht Fraiture en vervolgen dan onze route naar Odeigne, Freyneux en Dochamp. Omdat het weer toch echt niet meezit, besluiten we hier onze route in te korten: we rijden naar Samree en dalen dan, door de regen, de Baraque Fraiture af terug naar La Roche en het huisje. Tijd voor een warme douche, lekker eten, en op de tv naar de Giro d’Italia kijken. De profs moeten door de sneeuw de Italiaanse bergen over, gelukkig hadden wij alleen maar regen…

De Muur van Maboge

De woensdag begint grijs, maar we besluiten er toch op uit te gaan. De ‘velomediaan zuid’ staat op het programma. Deze begint route begint in La Roche-en-Ardenne met de klim naar Beausaint. Daarna fietsen we een (te) lang stuk over de drukke weg voordat we afdalen naar Mierchamps. Deze afdaling komt wel heel bekend voor, hier hebben we zondag ook al gefietst. We komen bijna terug in La Roche-en-Ardenne, maar klimmen dan door naar Hives. Vervolgens gaat het op-en-neer met een heel mooi stuk richting Bertogne. Uiteindelijk dalen we via Berismenil naar Maboge. Hier ligt een echte muur verscholen: “De muur van Maboge”, ook wel bekend als Pied Monti. We zullen het weten ook, deze helling is echt heel erg steil. Bovenop rusten we even uit en dan fietsen we rustig terug naar het huisje.

Col de Haussire

Donderdag is de laatste dag dat we een tocht vanuit het huisje fietsen. Het rondje dat we gaan fietsen heet ‘Eens kijken hoe het weer is in Weris’. Het rondje begint met de Col de Haussire, ook wel de zwaarste berg van België. Zo ben je gelijk goed warm gefietst. We vervolgen het rondje naar Samree, Dochamp en verder naar het noorden. Daar wordt het volgen van onze route een stuk lastiger. Volgens onze GPS moeten we allerlei wegen nemen, die er helemaal niet zijn. Zo schiet het natuurlijk niet op. We pakken de kaart en besluiten de route aan te passen, we fietsen richting Heijd. De afslag staat duidelijk aangegeven. Het is slechts 3 km fietsen naar Heijd, maar dat blijken wel 3 hele steile kilometers te zijn. Boven komen we erachter dat we de col de Rideux beklommen hebben. Deze helling stond ook nog op een lijstje met BIG’s die we graag nog eens wilden beklimmen. Vanuit Heijd fietsen we door naar Weris (waar het weer prima is) en dan door naar Ny en Hotton. Daar fietsen we langs de doorlopende weg terug naar het huisje.

Over twee dagen, op zaterdag, gaan we naar Spa om de Waalse Pijl fietsen. We gaan voor de 135 km versie en hopen dat de route net zo mooi gaat zijn als de rondjes die we deze week al in de Belgische Ardennen gefietst hebben. De ruim 300 km die we gefietst hebben vanuit Jupille zullen ongetwijfeld een goede voorbereiding zijn geweest.