Tilff-Bastogne-Tilff 2014
8 juni 2014Tilff-Bastogne-Tilff is een toertocht die ik heel lang graag eens wilde fietsen. Een mooie tocht over een parcours dat vergelijkbaar is met de klassieker Luik-Bastenaken-Luik, de afsluiter van het voorjaarsseizoen van de profs. Zoals de naam al zegt, begint deze toertocht in Tilff, een klein dorpje onder de Belgische stad Luik, en gaat dan richting het zuiden, naar Bastogne vlakbij de Luxemburgse grens. Dat deze klassieker ook erg populair is bij wielertoeristen, blijkt wel uit het feit dat deze tocht dit jaar zeker drie keer gereden kan worden. Weliswaar steeds uitgezet door een andere organisatie en ongetwijfeld met wat variatie in het parcours, maar toch. Wij hadden gekozen voor de Tilff-Bastogne-Tilff die op 8 juni georganiseerd werd. We hadden de keuze uit 3 afstanden: 83km, 150km of 249km. Samen met een groot deel van de andere fietsers kozen wij voor de 150km versie.
De wekker ging vroeg op zondagochtend 8 juni. Na een goed ontbijt pakken we onze spullen, zetten we de fietsen op de auto en vertrekken we richting Luik. Tot onze verrassing treffen we bij de start een uitgebreide en goed geregelde parkeergelegenheid aan. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. Na het ophalen van de startpapieren konden we dan ook snel van start gaan.
Cote de Chambralles
Hoewel het ophalen van de startpapieren plaatsvond in Luik, was de officiële start in het dorpje Tilff. Dit betekende dat we eerst ruim 5 kilometer moesten fietsen voordat we officieel konden beginnen aan onze Tilff-Bastogne-Tilff. Dit waren overigens hele eenvoudige kilometers, namelijk dat afdaling van de Cote de Boncelles. Altijd prettig om een tocht met een afdaling te beginnen, al zullen die kilometers aan het eind van de tocht wel extra zwaar zijn. Na het passeren van een saaie, witte startboog begon de tocht dan echt. De eerste kilometers van de tocht waren eenvoudig. We hebben ons aangesloten bij een groepje medefietsers en gezamenlijk fietsten we door een dal richting Aywaille. In Aywaille komt er abrupt een einde aan de gemakkelijke kilometers. We slaan rechtsaf en staan direct aan de voet van de Cote de Chambralles. Het bord aan het begin van de klim waarschuwt ons voor stijgingspercentages tot 20%. En inderdaad, het eerste stuk is erg steil. Met moeite lukt het om dit eerste deel door te komen, maar dan vlakt het iets af. Later volgen er nog enkele steile stukken, maar dan is deze heuvel toch overwonnen.
Regen in Tilff-Bastogne-Tilff
We vervolgen onze tocht richting de eerste bevoorrading, deze bevindt zich na 42 km. Als we deze bijna bereiken, begint het te regenen. Daar hadden we niet op gerekend, en vele andere fietsers ook niet. Veel mensen blijken geen extra kleding bij zich te hebben. Wij hebben een jasje met lange mouwen bij ons, maar helemaal waterdicht is dit ook niet. Bij de bevoorrading wordt dan ook massaal beschutting gezocht onder/bij de aanwezige bomen en tenten. Als het dan ook nog begint te onweren, beginnen we toch te twijfelen: moeten we nu wel doorfietsen met dit weer? We besluiten toch weer op pad te gaan en het wordt gelukkig snel droog. Bij de Ancienne Barriere, een aantal kilometer na de bevoorrading is het zelfs al weer warm en vind ik het jammer dat ik mijn jasje nog aan heb.
Cote de Saint-Jacque
Inmiddels komen we in bekend terrein terecht. Hier waren we vorige week ook tijdens de Waalse Pijl. Ook de Cote de Saint-Jacque hebben we toen al beklommen. Zodra ik de heuvel zie, weet ik weer welke heuvel het precies was: een steil begin van rond de 10 – 11% en dan vlakt het af. Ook bij de volgende heuvel, de Cote de Wanne, zijn we vorige week in de buurt geweest, al beklommen we toen een andere zijde (de Wanneranvalle). We fietsen rustig verder richting Stavelot waar de tweede bevoorrading zich bevindt. Stavelot is een toeristisch stadje met slecht wegdek/kasseien. Bovendien ligt Stavelot in een dal dat omgeven is door steile hellingen. Na het eten van verschillende zoete snack kunnen we dan ook gelijk beginnen aan de Cote d’Amermont. Opnieuw een helling met een erg steil begin, altijd prettig zo vlak na de lunch.
We vervolgen onze tocht met de Col du Rosier (ja, ook die hebben we al gehad tijdens de Waalse Pijl). Dit is een mooie, prettige helling van een aantal kilometers lang. Na deze helling krijgen we 30 eenvoudige kilometers, waarin we vooral dalen of vals plat naar beneden fietsen.
Cote de la Redoute
In Remouchamp mogen we weer wat eten voordat we de Redoute aan gaan vallen. Dit is de laatste zware helling van Tilff-Bastogne-Tilff. Langs de hele beklimming hebben toeschouwers zich opgesteld om de fietsers aan te moedigen. Toch blijkt deze helling, na al bijna 130 kilometers door de Belgische Ardennen gefietst te hebben, iets te zwaar. Aan het einde van het eerste steile stuk moet ik dan toch even stoppen (ik ben gelukkig niet de enige…). Een klein stukje verderop vlakt het iets af, zodat ik weer op kan stappen en het laatste stuk fietsend af kan leggen. Zo kom ik dan toch nog fietsend langs de fotograaf die zich op de het laatste stuk van de Redoute heeft opgesteld. Bovenop de Redoute is het een drukte van belang. Fietsers staan elkaar op te wachten om daarna weer als groep verder te fietsen. Er wacht ons nu alleen nog de Cote du Hornay, de laatste helling voor de officiële finish. Deze helling kan ons niet meer bang maken, met stijgingspercentages tot ongeveer 7%.
Finish
Bij de officiële finish in Tilff zijn een aantal café’s waar de fietsers die al eerder gefinished zijn al van een welverdiend biertje genieten. Wij kiezen ervoor om maar gelijk naar de finish te fietsen. We moeten namelijk de Cote de Boncelles nog opfietsen, de helling waar we vanmorgen zo makkelijk naar beneden gereden zijn. Het is geen steile helling, gemiddeld 5%, maar we moeten toch zo’n 200 hoogtemeters overbruggen. Dat gaat toch niet zo soepel meer, maar we komen zonder problemen boven. Een mooi einde van een fantastische, maar zware tocht. Eindelijk heb ook ik Tilff-Bastogne-Tilff gefietst.
Gerelateerde artikelen
Hoogteprofielen
Bekijk de hoogteprofielen van de belangrijkste hellingen uit Tilff-Bastogne-Tilff
Dit bericht werd geplaatst in de categorie racefiets door Leonie Derendorp.
Reacties
Plaats een reactie